Suomalaisille ammattilainen - ruotsalaisille amatööri?
Ammattilainen vai amatööri? Juho Ihamuotila ajaa ensi keskiviikkona K.G. Bertmarkin amatöörikisan karsinnassa Fury Heartilla. Kuva: Ville ToivonenKeskiviikkona Vermossa ajettavan K.G. Bertmarkin amatöörilähdön ohjastajat aiheuttavat keskustelua lähes joka vuosi. Tänä vuonna puheenaiheena on Juho Ihamuotilan osallistuminen kisaan.
K.G. Bertmarkin ajo on amatöörikisa, jonka finaali ajetaan Ruotsin Jägersrossa. Jo pitkään kisaan on ajettu karsintalähtö myös Vermossa samana päivänä Suomen derbykarsintojen kanssa. Kilpailun sääntöjen mukaan kisaan saavat osallistua amatööriohjastajat, eikä ohjastajalla ole koskaan saanut olla ammattilisenssiä.
Ensi keskiviikkona ajettavaan karsintaan osallistuu Juho Ihamuotila, jolla on Suomen B- eli ns. kilpailijalisenssi, jolla saa harjoittaa valmennus- ja ohjastustoimintaa rajoittamattomasti. Kilpailijalisenssillä toimii moni huippuvalmentaja Tapio Mäki-Tulokkaasta ja Katja Melkosta lähtien.
B-lisenssiläiset eivät saa osallistua amatööriohjastajien SM-liigaan, mutta Bertmarkin kisassa amatööriys määritellään eri tavalla. Ihamuotila ei ole ensimmäinen kilpailijalisenssiläinen kisassa, sillä viime vuonna Bertmarkin Suomen karsinnan voitti Ville Pohjola, joka ohjastaa huomattavasti Ihamuotilaa enemmän.
"Kysyin asiaa Vermosta ja Hippoksesta, ja heidän mukaansa asiassa ei pitäisi olla estettä. Ruotsin sääntöjen mukaan kilpailijalisenssi ei ole ammattilisenssi", Juho Ihamuotila kertoo.
Koetko itse olevasi amatööriohjastaja?
"Miten sen ottaa... tietyllä tapaa kyllä. En ole amatöörilisenssi-ihminen, mutta en myöskään koe, että olisin varsinaisesti ammattiohjastajakaan. Ymmärrän, että tilanne on ristiriitainen, mutta Ruotsin säännöillä mennään, ja järjestäjät sanoivat, että voin osallistua."
Suomalaisissa amatöörilähdöissä keskustelua aiheuttavat C- eli harrastajalisenssiläiset, jotka myös toimivat ammattilaisuuden ja amatööriyden rajapinnassa. Harrastajalisenssin määritelmän mukaan C-lisenssillä saa ajaa vuoden aikana enintään kahtakymmentä muiden omistamaa hevosta. Hippos on kuitenkin myöntänyt kymmenille C-lisenssiläisille poikkeusluvan kilpailla enemmän kuin lisenssiluokitus edellyttäisi, heidän joukossaan runsaasti montéohjastajia.
Amatöörien rajoja käsiteltäessä puhutaan nimenomaan lisenssi- eikä ajokorttiluokittelusta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

