
Kuluneiden sylinterikuolainten käytössä riskejä ‒ uudet kuolaimet todettiin testeissä kestäviksi
Tukesin testeissä havaittiin, että kaikki kuolaimet kestivät uutena hyvin suuria voimia. Käytettyjen kuolainten kuntoa kannattaa seurata tarkasti.
Tukes testautti sylinterikuolaimia ja nivelkuolaimia. Kuvassa on erilaisia sylinterikuolaimia. Kuva: Ville ToivonenTurvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on saanut useita ilmoituksia käytössä rikkoutuneista hevosten sylinterikuolaimista. Kuolaimien rikkoutumisiin on liittynyt myös vakavia vaaratilanteita ja onnettomuuksia.
Tukes testautti olevia kuolaimia ja selvitti, onko niissä turvallisuutta vaarantavia puutteita. Testien perusteella uudet kuolaimet todettiin kestäviksi. Kuolaimien kuntoa kannattaa kuitenkin seurata ja huonokuntoiset kuolaimet on syytä poistaa käytöstä, Tukes muistuttaa tiedotteessa.
Tukesille tuli ilmoituksia erityisesti sylinterikuolaimien rikkoutumisista ja kuolaimien päissä olevien kuolainrenkaiden nivelten vaurioitumisesta. Tukes päätti vertailun vuoksi testauttaa myös tavallisia nivelkuolaimia. Testattavana oli yhteensä kahdeksan metallista sylinterikuolainta, yksi nivelkuolain ja yksi kolmipalakuolain. Mukana ei ollut kumisia tai muista elastisista materiaaleista osittain valmistettuja kuolaimia.
Kuolaimien testauksia varten rakennettiin oma laitteisto
"Kuolaimille ei ole olemassa omaa testausstandardia tai muuta vakiintunutta testaustapaa, joten tutkimusta varten suunniteltiin testilaboratorio Eurofins Expert Services Oy:n kanssa uusi testimenetelmä. Testauksia varten rakennettiin laitteisto, joka mukaili hevosen suuta ja leukaa”, kertoo tiedotteessa ylitarkastaja Jere Heikkinen Tukesista.
"Tutkimuksessa tehdyt havainnot ja sen yhteydessä kehitetty testimenetelmä antavat aineistoa myös mahdollisen standardisointityön pohjaksi tulevaisuudessa”, Heikkinen sanoo.
Käytössä vaurioitunut kuolainrengas, jossa on välystä nivelessä. Tällaista kuolainta ei kannata käyttää. Kuva: TukesKuolaintesteissä havaittiin, että kaikki kuolaimet kestivät uutena hyvin suuria voimia. Tutkimuksessa kuolaimen katketessa mitatut voimat olivat niin suuria, ettei niitä tavallisessa käytössä saada aikaan. Kuolain voi kuitenkin vaurioitua onnettomuus- tai muussa erityistilanteessa.
Normaalissakin käytössä kuolaimen rakenne voi väsyä ja heikentyä. Väsymistä voi olla vaikea havaita silmämääräisesti.
"Uuden kuolaimen katkeaminen rajummassakaan käytössä on todella epätodennäköistä, mutta esimerkiksi putoamis-, kaatumis-, tai muussa erikoistilanteessa hevosen kanssa kuolaimeen voi kohdistua sellainen voima, että kuolaimen rakenne voi vaurioitua”, kertoo Heikkinen.
”Sylinterikuolaimen käytössä tulisikin huolehtia tarkoin sen puhdistamisesta.” Kielo Kestinmäki
Tukes selvitti myös käytettyjen kuolaimien kulumista ja mahdollisia rikkoutumisten syitä. Käytettyjen ja hajonneiden sylinterikuolainten tarkastelussa huomattiin, että sylinterin sisälle pääsee kertymään sinne kuulumatonta materiaalia, esimerkiksi rehua, syljen suoloja sekä hiekkaa. Tämä voi aiheuttaa kuolaimen hajoamisen nopeammin. Samanlaisia ongelmia ei ole esimerkiksi tavallisissa nivelkuolaimissa.
"Sylinterikuolaimen käytössä tulisikin huolehtia tarkoin sen puhdistamisesta. Sylinterikuolaimen ongelma on, että sylinterin sisälle ei näe hyvin ja myös sen puhdistaminen on hankalaa. Ongelmaa voi myös ehkäistä siten, ettei anna hevosen ruokailla kuolaimet suussa”, sanoo Tukesin ylitarkastaja Kielo Kestinmäki tiedotteessa.
"Hajonnut kuolain voi aiheuttaa vakavan vaaratilanteen, jos kuolain katkeaa esimerkiksi kovavauhtisessa kilpailusuorituksessa”, jatkaa Kestinmäki.
Havaintoja käytetyistä sylinterikuolaimista
Vanha ja kulunut kuolain voi olla merkittävästi heikompi kuin uusi kuolain.
Pienikin muutos sylinterikuolaimen rakenteessa voi kertoa kuolaimen kulumisesta. Esimerkiksi nivelen kasvanut liikerata tai välys sylinterinivelen sisällä voi olla merkki kulumisesta.
Kuolainrenkaisiin syntyvä välys voi ennakoida kuolaimen pettämistä.
Jos kuolaimen sylinterinivelessä on silminnähtäviä ruostejälkiä, on kuolaimen kuntoa syytä tarkkailla.
Sylinterikuolaimen käytössä tulisi huolehtia tarkoin sen puhdistamisesta.
Sylinterikuolaimen sylinterin sisälle on vaikea nähdä ja sen puhdistaminen on hankalaa. Hiovat ja korroosiota aiheuttavat epäpuhtaudet sylinterin sisällä aiheuttavat vaikeasti havaittavaa kulumista.
Vioittunut nivel voi aiheuttaa hevoselle kipua tai vammoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







