Alaviuhkola Travrondenissa: Pohjoismaiden työ UET:ssa yhteisen tietojärjestelmän eteen tuottaa pikkuhiljaa tulosta
Euroopan ravijärjestö UET yleinen kokous saatiin pidettyä Prix d`Ameriquen sijaan vasta viime viikonloppuna Pariisissa. Ajotavoista syntyi lopulta julkilausuma.
Viimeksi Suomessa nähtiin kovaa käskemistä Kymi GP:n loppusuoralla. Voittaneen Ce Bello Romainin (kuvassa vasemmalla) ohjastaja Anthony Barrier sai ajokiellon ja 2000 sakot. Syynä oli ajovitsan sääntöjen vastainen käyttö. Kuva: Terhi Piispa-HelistenUET:n asialistalla olivat tilinpäätöstietojen ja budjetin lisäksi kansainvälinen kilpailukalenteri, yhteinen tietojärjestelmä sekä ajotapasäännösten yhdenmukaistaminen että tulkinta.
Kansainvälisen kilpailukalenterin keskeisimpinä asioina olivat raviohjastajien EM-kisan järjestäminen 2021 Belgiassa. Italia puolestaan toimii järjestäjämaana ohjastajien MM-kilpailuille vuonna 2023. Tämän lisäksi käytiin keskustelua Trotting Masters-kilpailusarjan kohtalosta. Koronapandemian vuoksi finaalia ei ajettu viime vuonna, ja se jää myös väliin tänä vuonna.
”UET haluaa korottaa Trotting Masters sarjan profiilia. Se tarkoittanee vähemmän osakilpailuja, ja finaalin profiilin nosta suuremman ykköspalkinnon muodossa”, totesi UET:n puheenjohtaja Marjaana Alaviuhkola Travrondenin haastattelussa.
Yhteinen eurooppalainen raviurheilun tietojärjestelmä on ollut asialistalla jo pitkään. Nyt asia on edennyt, ja Suomen Hippoksen IT-osasto on ollut keskeisessä roolissa järjestelmän kehittämisessä.
Alaviuhkolan mukaan joka maan omien järjestelmien yhdistämisessa riittää haastetta. Suomi ja Ruotsi käyttävät tällä hetkellä samaa teknistä ohjelmaa, ja Norja on liittymässä siihen.
"Järjestelmä tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia, kunhan saamme mahdollisimman monta jäsenmaata mukaan."
Ravilähtöjen ajotavat ovat olleet tapetilla viime aikoina etenkin kansainvälisten suurkilpailujen yhteydessä. UET onkin saanut aikaiseksi julkilausuman asiasta. Sen mukaan hevosta ei saa käskeä tavalla, jossa käsi nousee olkapään yli. Näin käskemiseen ei tule lisävoimaa.
”Tuomareilla tulee kuitenkin olla vapaus tulkita kokonaisuutta. Jos ohjastaja nostaa käsiään yli olkapään saamatta silti lisävoimaa käskemiseen, on tuomareilla oltava mahdollisuus muokata rangaistusta”, Alaviuhkola kommentoi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

