Joensuun ravirata uusi kotisivunsa ja avasi verkkokaupan – "raviurheilun on pystyttävä mukautumaan ympäristön muutokseen"
Joensuussa havaittiin, että verkkosivujen uudistamisella ravirata voi myös tehostaa toimintamallejaan.
Korona on vauhdittanut raviradoilla uusien toimintamallien suunnittelua. Joensuun ravirata oli ensimmäinen, jolla päästiin ravaamaan koronan jälkeen poikkeusjärjestelyin viime vuoden toukokuussa. Kuva: Lari LievonenVaikka raviurheilun ja koko tapahtumasektorin näkymät ovat haasteelliset koronarajoitusten väistyessä, Joensuun raviradalla ei ole haluttu luovuttaa. Raviurheilussa tämä tarkoittaa koko toimintamallin perusteellista pohtimista, sillä alalla on totuttu pitämään kiinni tietyistä perinteistä.
”Korona nopeutti toimintaympäristömme muutosta. Emme voineet enää sinnitellä entisten ansaintamallien avulla. Piti uudistua”, toteaa Joensuun Raviradan toimitusjohtaja Pasi Pykäläinen.
Ideaa alettiin työstämään ely-keskuksen osarahoittamassa kehityshankkeessa. Työ alkoi raviradan asiakkuuspolut selvittämällä. Raviradan kotisivujen uudistaminen sekä verkkokaupan kehittäminen ovat näkyvin osa tehtyä työtä.
Aluksi järjestettiin erilaisia työpajoja, joissa oli mukana Suomen Hippoksen toimitusjohtaja Sami Kauhanen, itäisen Suomen raviratojen toimitusjohtajia kuin alan ulkopuolisia toimijoita sekä raviradan henkilöstöä ja yhteistyökumppaneita.
”Paikallisten urheiluseurojen Joensuun Mailan ja Joensuun Kiekkopoikien edustajia oli myös mukana. Eri lajien väliltä on löydettävissä paljon synergiaetuja”, Pykäläinen tähdentää.
Projektivastaava Marjo Väisänen kertoo, että uusien kotisivujen ja verkkokaupan kautta on tavoitteena parantaa nykyisten asiakkaiden kävijäkokemusta mutta samanaikaisesti tavoittaa uusia asiakasryhmiä. Keväällä aloitettuun kotisivujen uudistamiseen Väisänen otti paljon mallia ravialan ulkopuolisilta toimialoilta.
”Raviradalla on hyvin heterogeeninen asiakaskunta. Kilpailijat, pelaajat sekä yleisö haluavat saada erityyppistä tietoa kotisivujemme kautta. Ravialan ulkopuolelle tehdyn vertailun eli benchmarkingin avulla saimme paljon hyödyllistä oppia”, hän sanoo.
Väisänen nostaa myös esiin tärkeän huomion.
”Saamme uudistettujen verkkosivujen avulla tehostettua useita raviradan prosesseja. Osaa asioista ei kannata kuitenkaan digitalisoida. Esimerkiksi hevoseen liittyvät elämykset täytyy kokea fyysisesti. Osalle asiakkaistamme asiointi luonamme on tärkeä arjen sosiaalinen tapahtuma”, hän huomauttaa.
Joensuun raviradan uusitut verkkosivut julkaistiin tänään keskiviikkona. Ensimmäisessä vaiheessa verkkokauppaan tulee oheistuotteiden myyntiä. Myöhemmin syksyllä on tarkoitus alkaa myydä pääsylippuja ja ravintolapaikkoja. Myös raviradan tilojen vuokraus tulee myöhemmin mahdolliseksi verkkokaupan kautta.
Pasi Pykäläinen on tyytyväinen, kun paikallinen toimija atFlow toteuttaa sekä kotisivujen uudistuksen että verkkokaupan. Keskeistä muutoksessa on ollut, että palvelut ovat helppoja käyttää mobiililaitteilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

