Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Uudessa kotimaisessa tv-sarjassa selvitetään pimeää hevosenlihakauppaa – "Ruokaturvallisuus on noussut tapetille ihan kautta linjan", sanoo Auli Mantila

    Transpoint-sarjan ohjaaja-käsikirjoittaja tuntee sarjan lähtökohdan, sillä hän on toiselta ammatiltaan EU-sertifioitu kengitysseppä.
    Pimeästä rikollisuudesta kertovan Transport -sarjan pääosissa ovat pankinjohtaja (näyttelijä Pirkko Hämäläinen, vas.), toimittaja (Emmi Parviainen) ja veneonnettomuudessa kadonneen rajaeläinlääkärin perhe (vaimona Kaija Pakarinen).
    Pimeästä rikollisuudesta kertovan Transport -sarjan pääosissa ovat pankinjohtaja (näyttelijä Pirkko Hämäläinen, vas.), toimittaja (Emmi Parviainen) ja veneonnettomuudessa kadonneen rajaeläinlääkärin perhe (vaimona Kaija Pakarinen). Kuva: Yle
    Auli Mantila on kengitysseppä ja harrastanut hevosia lapsuudestaan. Kuva on sarjan kuvauksista.
    Auli Mantila on kengitysseppä ja harrastanut hevosia lapsuudestaan. Kuva on sarjan kuvauksista. Kuva: Yle

    Ohjaaja-käsikirjoittaja Auli Mantila on juuri palannut Ranskasta, jossa hänen ohjaamansa ja käsikirjoittamansa tv-sarja Transport ylsi finaaliin parhaan tv-sarjan luokassa. Mukana oli Netflixille ja HBO:lle tuotettuja megaluokan sarjoja.

    "Se, että suomalaisella sisällöllä, budjeteilla ja tekijöillä tultiin valituiksi finaaliin, on itselleni enemmän kuin koskaan pystyin kuvittelemaan", aiemminkin ulkomailla palkittu Mantila sanoo tyytyväisenä.

    Transport kertoo ruuan alkuperäväärennöksistä ja pimeistä hevosenlihabisneksistä sekä myös muunlaisista petoksista. Mantila painottaa, että hänellä ei ollut tv-sarjaa kirjoittaessa poliittista agendaa.

    "Ruokaturvallisuus on noussut tapetille ihan kautta linja. Enää ei puhuta vain eettisistä valinnoista vaan kuluttajille on oikeasti merkittävää, kuka ja miten ruokaa tuotetaan ja miten se meille päätyy", ohjaaja havainnoi.

    Ukrainan sota on tuonut keskusteltuun lisäksi huoltovarmuuden.

    Kuluttajien valintojen merkityksestä todistaa Mantilan mielestä esimerkiksi pohjoiskarjalaisen Piiroomäen maatilan Facebookissa jakama vetoomus jättää kuukaudeksi ostamatta kauppojen tuotemerkkejä.

    Sarjan käsikirjoittamisen Auli Mantila aloitti vuonna 2017 ja kuvaukset tehtiin 2020. Hän kirjoitti ja ohjasi sarjan yksin. Normaalisti elokuvassa käsikirjoitustiimiin kuuluu ainakin kaksi henkilöä ja sarjoissa on kaksi ohjaajaa ja 2–4 käsikirjoittajaa.

    Mantila on itse harrastanut hevosten kanssa lapsesta ja kouluttautui 2010-luvulla kengityssepäksi. Hänellä on ammattiin Suomessa vielä harvinainen EU-sertifiointi.

    Kun hän selvitti hevosten kuljetusluvan ehtoja Evirasta (nykyinen Ruokavirasto), hän kiinnostui hevosten kuljetuksista.

    Vuoteen 2013 osui laaja hevosenlihaskandaali, jonka seurauksena EU tiukensi hevospassin vaatimuksia. Silti lisää seurasi 2017, molempien

    Britannian ruokavirastoon on kuulunut jo useita vuosia ruokapetosten selvitysyksikkö. Nykyisin myös Ruokavirastolla on vastaava.

    Aiemmissakin elokuvissa ja sarjoissaan Mantila on pohtinut sitä, kuinka tavallinen ihminen pyrkiessään hyvään päätyy vääriin valintoihin, jopa pahuuteen.

    "Mietin, miten pienin askelin kaikki aina alkaa. Yksi pieni virhe, jota pitää peitellä, johtaa yhä enempään."

    Mantila tulkitsee, että ketjun takana on hyvin usein ihmisen halu väistää vastuuta.

    "Vakuutuspetos on hyvä esimerkki. Tulee tehtyä moka, josta voi syyttää vain itseään. Sen sijaan ihminen toimii kuin tehdyn saisi tekemättömäksi. Vakuutusyhtiön tehtävä ei kuitenkaan ole paikkailla meidän mokia, vaan auttaa sillä hetkellä, kun tulee oikea vahinko."

    Nyt kun työn alla on seuraava käsikirjoitus, Auli Mantila pystyy jälleen myös toimimaan kengitysseppänä. Hän yhdistää näitä töitä noin puoliksi. Kuvausten ajan sama ei ollut mahdollista vaan hän jätti kengitystyöt kokonaan sivuun.

    "Kengittäminen on niin tapaturma-altis ammatti. Kun vastasin yksin ohjauksesta, ei ollut varaa, että sattuisi mitään."

    Hän kokee, että hevosenomistaja-asiakkaiden kannalta on myös parempi, kun luotettavat kollegat ottavat hoitaakseen hänen asiakkaitaan kuvausten ajaksi. "Palvellakseni laadulla on kengitysten välilläkin sepän oltava saatavissa irtokenkien tai sairaskengitysten varalta, jotta hevosten jalkaterveys säilyy."

    Mantila opiskeli kengityksen opinnot Harjun oppimiskeskuksessa ja on sen jälkeen "aateloitunut" taitavampien seppien matkassa. EU-sertifioinnin hän suoritti reilu viisi vuotta sitten.

    "Se paperi on viimeinen silaus usean vuoden opiskeluun, mutta samalla vasta alku. Tässä ammatissa ei tule koskaan valmiiksi."

    Hevoset ovat kuuluneet ohjaajan elämään lapsuudesta. Hänen kummisedällään oli 1970-luvulla maatilalla työhevosia. Niillä ajettiin heinäkuormaa ja haravakonettakin. "Ravurit on ratsastettu, pitkät ohjat roikkuen mentiin yli ojien. Kaikki nämä temput on tehty", Mantila kertoo naurua äänessään.

    "Sitten jostain saatiin armeijan ylijäämäsatula, että oli jotain, mistä vähän pitää kiinni."

    Yhdeksän viime vuotta hänellä on ollut trakener-rotuinen ratsutamma. "Tämän rodun hevoset eivät ole hätähousuille. Niitä ei voi pakottaa vaan se on saatava antamaan oma osansa yhteistyöhön vapaaehtoisesti ja tyynenä."

    Ohjaajalla onkin kiinnostava vertaus ihmisten ja hevosten suhteesta, joka pätee myös ohjaajan ja näyttelijöiden työssä.

    "Hevosen kanssa toimiminen on opettanut hirveän paljon, miten antaa tilaa toiselle. Ihan niin kuin hevosen myös ihmisen pitää itse voida hoksata jokin toiminta omakseen vapaasta tahdostaan. Luottamuksen ansaitseminen on pitkä tie mutta se palkitsee."

    Omat hevosensa Mantila on aina toimittanut lopettamisen jälkeen Honkajoen polttolaitokseen. Sinne varmaan lähtee myös nykyinen tamma, kun sen aika on.

    "En halua krematoriota tai muita. Honkajoki on luotettava toimija. Hoitavat asiat siististi ja hyvin."

    "Minulle on symbolisesti kaunis ajatus, että hevosesta tulee lannoitetta. Siitä tulee uutta energiaa kasvuun."

    Hevosenomistajalla on eläimestä vastuu, joka kattaa myös kuoleman.

    "Ajattelen, että haluan hoitaa hevosta sen elinaikana hyvin. Kun tulee aika päästää se pois, tietää tehneensä parhaansa eikä jää mitään omalletunnolle vaivaamaan. Myös lopettaminen on asia, joka kuuluu elämään."

    Lue lisää:

    Ruokapetokset ovat maailmanlaajuinen miljardibisnes – "On helppoa toimia lainvastaisesti jäämättä kiinni"

    Omistajan vastuu hevosen elämästä on suuri – yhä harvempi hevonen teurastetaan, eläkekodeille olisi tarvetta

    Hevosen viimeinen matka teurastamoon herkisti omistajan: "Nyt ei tarvitse miettiä, missä Poju on ja mitenköhän se pärjää"

    Mepit vaativat tiukennuksia EU:n eläinkuljetuksia koskeviin sääntöihin – Vuonna 2019 EU:ssa kuljetettiin paikasta toiseen noin 1,4 miljardia eläintä

    Kuka?

    • Auli Mantila on käsikirjoittaja, ohjaaja ja tuottaja.
    • Uusin Transport -sarja ylsi 330 tuotannon joukosta finaaliin arvostetussa televisiotapahtumassa Series Maniassa Ranskassa viime viikolla.
    • Amerikkalainen Variety-lehti listasi sen kymmenen kiinnostavimman tv-sarjan joukkoon.
    • Sarja on toistaiseksi myyty muihin Pohjoismaihin sekä Belgiaan.
    • Hänen aiemmat työnsä on myös huomioitu ulkomailla: elokuvat Neitoperho (1997) ja Pelon maantiede (2000), televisiosarja Täysin työkykyinen (2003) sekä Prix Europa -palkittu sarja Hopeanuolet (2007).
    • Loviisassa asuva Mantila on toiselta ammatiltaan EU-sertifioitu kengitysseppä ja tekee kengitystöitä käsikirjoittamisen rinnalla.
    • Transport Ylen TV1 sunnuntaisin kello 21.05.
    • Sunnuntaina alkanut 8-osainen sarja on jo kokonaisuudessaan nähtävissä Yle Areenassa.