
Komean paluun tekevä Volkswagenin hippibussi havittelee vehreyttä myös aatteiltaan: Hyvittää valmistuspäästönsä metsityksillä ja aurinkosähköllä
Nahkajakkaroita ekologisuuden nimiin vannovaan autoon ei saa edes rahalla.Vanhojen autojen uudet retroversiot jakavat mielipiteitä. Volkswagenin uusi täyssähköinen ID.Buzz on sieltä paremmasta päästä.
ID.Buzzin suunnittelijat ovat ympänneet moderniin menopeliin onnistuneesti Volkswagenin ikonisen T1-mallin muotoja. Esimerkiksi kaksivärisyys on itsestäänselvyys.
Vuonna 1950 esitelty T1 oli Volkswagen Transporterin ensimmäisen sukupolven malli. Se tunnettiin junakeulasta. Mallin myydyimpiä versioita oli kahdeksan hengen Kleinbus.
Autojen yhdennäköisyyden huomaa, kun vanhan T1:n parkkeeraa uuden ID.Buzzin rinnalle.
Lopputuloksen onnistumisesta kertoo uuden ID.Buzzin saama huomio. Sen leluautomainen keula kääntää päät kaikkialla ja se saa tunnistuksen jälkeen suut hymyyn.
ID.Buzzin synnyttämä positiivinen vire on saanut myös Volkswagenin myyntimiesten suut hymyyn. Heidän uskonsa tuotteeseen on kova.
Toistaiseksi tarjolla on täyssähköinen viiden hengen ID.Buzz-henkilöauto ja Cargoksi nimetty pakettiauto. Suunnitelmissa on pitemmällä akselivälillä ja useammalla istumapaikalla varustetut versiot.
Nyt tarjolle tulevissa versioissa on 77 kilowattitunnin akku. Auton kantama on pisimmillään noin 424 kilometriä.
Autoa on mahdollista ladata 170 kilowatin pikalatauksella. Sillä akku täyttyy 5 prosentista 80 prosenttiin puolessa tunnissa.
Tavallisella 11 kilowatilla lataus vie seitsemän ja puoli tuntia.
Optimioloissa noin 20 asteen lämpötilassa Kööpenhaminassa suoritetussa koeajossa ID.Buzzin kulutus oli virallisen WLTP-mittauksen mukaisesti noin 20 kilowattituntia sadalle kilometrille. Voimalinjan toiminta oli kaikin puolin kiitettävää.
ID.Buzzin esittelyssä korostettiin, että kyse on sähköautoksi suunnitellusta kulkuvälineestä. Sillä se poikkeaa edukseen useimmista pakettiautopuolen kilpailijoista, joiden alusta ja voimalinjat on alun perin suunniteltu polttomoottorille.
Hallintalaitteet ovat pääosin aiemmin esitellyistä sähkö-Volkswageneista tuttuja. Kuva: Jarmo PalokallioKoeajon perusteella kiitokset matkaavat ulkonäkö-, ohjelmisto- ja voimalinjatiimeille. Sen sijaan hallintalaitteet ovat suurelta osin Volkswagenin aiemmista sähköautoista tuttuja. Hyvässä ja pahassa.
Eniten turhautumista aiheuttavat keskinäytön kosketusliukukytkimet. Joissakin tapauksissa perinteiset nupit ovat edelleen ylivoimaiset.
Volkswagen on panostanut tosissaan ID.Buzzin ekologisuuteen. Yhtiö kompensoi auton valmistuksen ja myyntipisteeseen siirtelyn aiheuttamat päästöt aurinkovoimalla ja puiden istuttamisella.
Volkswagen rahoittaa REDD+ -metsityshanketta, joka kattaa lähes 0,8 miljoonan hehtaarin alan Sambian ja Zimbabwen rajamailla.
Autossa on myös hyödynnetty kierrätysmateriaaleja. Nahkajakkaroita ID.Buzziin ei saa rahallakaan, sillä niitä Volkswagen ei pidä ekologisesti kestävinä.
Pakettiautona ID.Buzzin tavaratilan koko on 3,9 kuutiometriä ja kantavuus 650 kiloa. Kuva: Jarmo PalokallioID.Buzzin henkilöautoversion tavaratila vetää 1121 litraa. Pakettiauton tavaratila on 3,9 kuutiota ja kantavuus 650 kiloa. Auton vetomassa on 1 000 kiloa.
ID.Buzzin lähtöhinta on henkilöautona on 65 530 ja pakettiautona 52 550 euroa. Ensimmäiset tilatut autot toimitetaan Suomeen ensi vuoden puolella, mutta uusien tilausten toimitus venyy kovan kysynnän takia vuoteen 2024.
Volkswagenin myyntihenkilöillä on siten oikeasti syytä hymyyn.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






