KOMMENTTI Piiskaa tulee
Laivaliikenteen rikkipitoisuuden lasku 0,1 prosenttiin iskee Suomea kipeästi. Vähempikin olisi riittänyt.
Laivaliikenteen kallistuminen kalvaa vientiteollisuuden kilpailukykyä. Mahdollisesti jopa miljardiin euroon nousevassa laskussa riittää maksamista.
Puhutaan jopa kymmenien tuhansien työpaikkojen häviämisestä.
Nurinkurista tässä on, että muulle Euroopalle päätöksen
kustannusvaikutuksien odotetaan olevan myönteisiä. Tosin niin, että kovin tarve rajoituksille olisi Välimerellä, jonka rantavaltiot päättivät jättää ainakin ensimmäisen rajoitusaallon väliin.
Pahoin pelkään, että päätöksen kaikki vaikutukset Suomen talouteen selviävät vasta myöhemmin.
Laivojen siirtyminen vähärikkiseen polttoaineeseen
saattaa sotkea polttoainekauppaa laajemminkin ja sysätä ainakin dieselin ja kevyen
polttoöljyn hinnat nousuun.
Uhkakuvana on, että Itämeren pelastusoperaatio upottaa perusteollisuuden Suomesta ja tekee myös tieliikenteestä ja lämmityksestä järkyttävän kallista.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
