
Helsinki haluaa eroon polttomoottoriautoista ‒ suunnittelee laajenevaa kieltovyöhykettä
Kaupunki vaikeuttaa autoilua myös liikennejärjestelyillä ja pysäköintiä rajoittamalla.
Helsinki aikoo rajoittaa polttomoottoriautojen käyttöä ympäristövyöhykkeellä. Kuva: Jarmo PalokallioHelsinki haluaa eroon polttomoottoriautoista. Tuoreen selvityksen mukaan Helsinkiin tulisi perustaa vähitellen laajeneva alue, jonka sisällä saisi ajaa vain päästöttömillä ajoneuvoilla.
Helsinki alkoi pohtia polttomoottoriautojen kieltämisessä sen jälkeen, kun Tukholma oli kertonut vastaavasta hankkeesta. Vastaavia rajoituksia on jo käytössä monissa eurooppalaisissa kaupungeissa ja EU on kieltämässä uusien polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035.
Selvityksen mukaan polttomoottoriautoilta kielletyt alueet pakottaisivat kaupunkilaiset vaihtamaan päästöttömään autoon, käyttämään julkista liikennettä, pyöräilemään tai kävelemään.
”Selvitys osoittaa selkeän keinovalikoiman liikenteen päästövähennysten toteuttamiselle”, kertoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski.
Ympäristövyöhykkeen avulla vähennettäisiin kaupungin kasvihuonekaasupäästöjä ja liikenteen aiheuttamaa meluhaittaa sekä terveydelle haitallisia ilmansaasteita.
Lehmuskosken mukaan liikenteen päästöjen vähentäminen parantaisi merkittävästi kaupunkilaisten terveyttä. Ympäristön ilmanlaatu paranisi, kaupunkitilan melu vähenisi ja liikenneturvallisuus kohenisi.
Kävely ja pyöräily puolestaan lisäisivät arkiliikunnan määrää. Samalla viihtyisyys kaupungissa kohentuisi.
Mahdollisissa rajoituksissa otettaisiin kuitenkin huomioon myös asukkaiden erilaiset tarpeet. Ennen ympäristövyöhykkeistä tehtävää päätöstä on siten arvioitava, miten vyöhyke vaikuttaisi esimerkiksi kaupungin talouteen, erilaisessa sosiaalisessa asemassa olevien ihmisten liikkumiseen ja yritysten toimintaan.
Yksi jarru sähköiseen liikenteeseen siirtymisessä on latausmahdollisuuksien puuttuminen. Kaupungin tuki latauspisteiden rakentamiseen yksityisille kiinteistöille helpottaisi sähköautojen käyttöönottoa.
Helsinki voisi selvittää myös romutuspalkkiota saastuttavan auton hävittämiseksi ja päästöttömän ajoneuvon hankintaan.
Helsinki vaikeuttaa autoilua myös liikennejärjestelyillä ja pysäköintirajoituksilla ja -maksuilla. Siihen liittyen kadunvarsipysäköinti muuttuu myös esikaupunkialuilla aikarajoitetuksi tai maksulliseksi.
Viime vuonna Helsinki kysyi kaupunkilaisilta polttomoottoriautoilla ajamisen rajoittamista kaupungissa. Vastanneista 44 prosenttia suhtautui rajoituksiin myönteisesti ja 32 prosenttia kielteisesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







