Hinta ei ratkaise katsastuspaikan valintaa
Katsastusmies Toni Lötjönen on töissä joensuulaisella Katsastus Kovalaisella. Asema on tällä hetkellä Suomen neljänneksi edullisin katsastushinnat.fi-sivuston mukaan. Jaakko Kilpiäinen Kuva: Viestilehtien arkistoJOENSUU (MT)
Yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton YKL:n selvityksen mukaan katsastustoimipaikan valintaan vaikuttavat enemmän paikan sijainti sekä palvelu kuin hinta.
”Jos määräaikaiskatsastus päästömittauksineen maksaa keskimäärin 50–60 euroa, ei 10 euron hintaero vaikuta enää paikan valintaan”, sanoo neljä yksityistä katsastustoimipaikkaa omistavan perheyrityksen toimitusjohtaja Mikko Kovalainen.
”Mitä vanhemmalla autolla ajetaan, sitä todennäköisimmin valitaan mahdollisimman edullinen katsastushinta”, hän jatkaa.
Kovalaisen perheyrityksellä on kaksi katsastusasemaa Joensuussa, yksi Kuopiossa ja yksi Jyväskylässä. Toiminta alkoi Katsastus Kovalainen -nimisellä katsastusasemalla 1990-luvulla, kun toimiala vapautui yksityisille.
Q-Katsastus-nimellä avattiin ensimmäinen asema Joensuuhun vuonna 2007, Kuopioon 2009 ja Jyväskylään vuonna 2010.
Yrityksen markkinoilletulo on lisännyt hintakilpailua paikkakunnilla tuntuvasti. Tällä hetkellä esimerkiksi 20 Suomen halvimman katsastustoimipaikan joukossa on kuusi joensuulaista katsastajaa.
Pelkästään kilpailun puute ei selitä pienten paikkakuntien korkeita katsastushintoja.
Katsastuksen hinnoilla voidaan pelata sitä enemmän mitä suuremmat ovat asemakohtaiset katsastusmäärät, sanoo Kovalainen.
”Kiinteät kulut ovat paljon korkeammat, kun autoja katsastetaan 200–300 kappaletta kuukaudessa kuin 2 500–3 000 auton kuukausimäärillä.”
Laajentuminen Kuopioon ja Jyväskylään on ollut luontevaa. Lähin potentiaalinen kohde uudelle asemalle voisi olla Lappeenranta, jossa olisi riittävä asukaspohja ympäristökuntineen.
Mutta mitä kauemmaksi toimipisteet erkanevat, sitä vaikeammaksi muuttuu hallinta, pohtii Kovalainen.
”On myös mietittävä, onko laajentuminen liikevaihdolla tai -voitolla mitattuna järkevää.”
”Olemme tuoneet katsastamiseen tuotannollista ajattelutapaa ja tuotannonohjausta”, sanoo Kovalainen.
Esimerkiksi tyypillisesti puolille päiville osuvan ruuhkahuipun ajaksi yrityksen työntekijöiden taukoja jaksotetaan niin, että asiakkaat saadaan palveltua mahdollisimman tehokkaasti.
Kovalaisen perheyrityksen kaikissa toimipisteissä työskentelee yhteensä noin 25 henkeä.
Uusien katsastusmiesten palkkaaminen on haastavaa. Monet eri toimialojen työnantajat taistelevat saman koulutuksen saaneista ammattilaisista.
Jos etsimme autoinsinööriä katsastamaan autoja, hakijoita on viisi. Jos avoinna on toimistosihteerin paikka, hakemuksia tulee 100, Kovalainen vertaa.
Hallitus on ehdottanut autojen katsastustoimintaan lakimuutosta, joka vapauttaisi toimintaa entisestään. Lakimuutoksen jälkeen myös autokorjaamot voisivat hakea lupaa katsastamiseen.
Kovalainen suhtautuu lakimuutokseen epäillen. Hänestä olisi selkeämpää, että tarkastustoiminta säilyisi erillisenä ja riippumattomana toimintana.
”Katsastushintojen laskemiseksi ei tätä kannattaisi tehdä. Alalla ollaan nyt jarrut päällä, kun ei tiedetä millaisia muutoksia on tulossa.”
SARI PENTTINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
