Astra tähtää kärkijoukkoon
Uuteen Astraan kohdistuvat kovat odotukset. Opel odottaa sen nousevan kymmenen myydyimmän auton joukkoon.
Astralla on pitkä historia. Jos Kadettit lasketaan mukaan, takana on 80 vuoden taival ja 24 miljoonan auton myynti. Suomessakin Astra on vanhoilla ansioilla yksi yleisimmistä autoista.
Nyt esiteltävä uutuus on aakkosissa ehtinyt K-kirjaimeen eli yhdenteentoista sukupolveen asti. Uutuus tuo lisää tilaa, taloudellisuutta ja varustelua.
Astran varustelu panee kilpailijat koville, on hierovaa etupenkkiä ja älykkäitä matriisivaloja.
Perusvarustukseen kuuluvat multimedia 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, bluetooth, ilmastointi, nahkaverhoiltu, lämmitettävä ohjauspyörä, sähkökäyttöiset ikkunannostimet ja vakionopeudensäädin.
Astra loistaa valoillaan. Tehokkaat matriisivalot antavat tielle enemmän valoa häikäisemättä vastaantulijoita. Ne mukautuvat salamannopeasti liikennetilanteeseen ja tien muotoihin.
Historiaa toistuu siinä, että 50 vuoden tauon jälkeen Astra on saatavissa litraisella moottorilla. Tekniikka on edistynyt niin paljon, että 40 hevosvoiman sijaan uudessa ahdetussa voimanlähteessä niitä on 105.
K-Astran tuonti Suomeen alkaa kolmella bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla. Perusmoottorina on litrainen bensakone, jolla varustettuna lähtöhinta painuu 21 264 euroon. Tonnin lisähinnalla irtoaa 1,4 litran bensakone.
Astra esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
