Tonniluokan Vivarokasvoi pari vaaksaa
Isompi ja parempi, vertaa Opel uutta Vivaro pakettiautoa edelliseen malliin.
Koon kasvu on helppo todeta. Lyhyempi korimalli on 21,6 senttiä pidempi kuin entinen. Akseliväli on sama kuin ennen ja lisämitasta tasan kymmenen senttiä on käytetty tavaratilan pidentämiseen. Apukuskin penkin alle ulottuvan luukun ansiosta sisään mahtuu 4,15 metriä pitkiä lautoja.
Paremmuus on mielipidekysymys.Ainakin Vivaro antoi koeajossa odotuksia enemmän. Ajotuntuma oli kuin henkilöautosta, pakuksi sen paljasti pysty istuma-asento ja hyvä näkymä ulos. Pakettiautojen työkalumaisen kolkko tunnelma on ohjaamossa vaihdettu henkilöautomaisen mukavaan.
Henkilöautomaisuuden huono puoli on epätarkka kytkin. Kytkimen liike on pitkä, polkimen vaste kevyt ja tuntuma hetkeen, jolloin se alkaa ottaa kiinni, on heikko. Henkilöautossa sellainen ominaisuus voi olla hyvä, mutta peruuttaessa lastattua pakettiautoa ahtaaseen paikkaan kaipaa jämäkkää ja tarkkaa kytkintä.
Koeajoauton moottori oli 1,6 litrainen turbodiesel. Sen suorituskyky oli tavaratila tyhjänä riittävä.
Vääntökokeilussa kiihdytys isolla vaihteella hitaasta nopeudesta onnistui erinomaisesti.
Voimaa oli käytössä heti, kun kaasua painoi ja auto alkoi välittömästi kiihtyä.
Kahdella ahtimella varustettu moottori veti tasaisesti, turbojen toiminta ei aiheuttanut nykimistä tai katkoja.
Koeajaisin auton silti myös kuorman kanssa. 1,6 litrainen moottori tuntuu pieneltä, mutta ainakin kulutuspäästöt jäävät valmistajan mukaan alhaisiksi.
Varusteita Vivarossa on kuin keskiluokan henkilöautossa. Näppärä varuste on apukuskin aurinkolippaan laitettu peili. Lipan alas kääntämällä kuski näkee sivupeiliä laajemmalti mitä auton sivulla tapahtuu.
Työkäyttöä hyödyttää keskipenkin selkänojasta ilmestyvä toimistopöytä.
Toimiston tunnelmaa laimentaa, että kännykälle ei löydy luonnollista laskupaikkaa käden ulottuvilta.
Kovin mainoslause on huoltovälin pidentyminen. Jos edellisellä mallilla ajoi viidessä vuodessa satatuhatta kilometriä, piti se käyttää viisi kertaa huollossa. Uusi malli pitää samassa ajassa huoltaa kahdesti.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
