
Nuoret ostavat suorituskykyisiä autoja – nämä saksalaismerkit suosiossa
Sekä nuorten naisten että miesten haaveissa siintää etenkin BMW.
Autojen vertaaminen ja valitseminen on helppoa sähköisten palveluiden ja kauppapaikkojen avulla. Kuva: Carolina HusuAuto on nuorille autonostajille harvoin pelkkä kulkuväline. Siksi he päätyvät usein saksalaisbrändien suorituskykyisiin malleihin.
”Nuorten autovalinnat kertovat muuttuvista käsityksistä siitä, mitä autolta nykypäivänä odotetaan. Autosta on tullut osa identiteettiä ja tapa erottua joukosta”, toteaa myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni J. Rinta-Joupilta.
J. Rinta-Joupin myyntitilastojen perusteella nuorten ostajien suosituimmat automerkit ovat BMW, Mercedes-Benz ja Audi. Selkeän kärkikolmikon jälkeen nuoria kiinnostavat Volkswagenit ja Fordit.
Vaikka ensiauto yhdistetään usein käytännöllisyyteen ja edullisuuteen, nuorten valinnoissa korostuvat myös tyyli, brändi ja ajonautinto.
Yksittäisistä automalleista kärkeen nousivat Mercedes-Benz C, BMW 320, Audi A4, Mercedes-Benz E ja Ford Fiesta.
Sukupuolittainen tarkastelu paljastaa kiinnostavia eroja. BMW on sekä miesten että naisten ostetuin automerkki 18–20-vuotiaiden keskuudessa, mutta toiseksi suosituin merkki vaihtelee.
Naisilla se on Audi, kun taas miehillä Mercedes-Benz. Kolmanneksi eniten naiset suosivat Fordia, mikä viittaa käytännöllisten ja kompaktien mallien houkuttelevuuteen. Miehillä kolmantena tulee Audi.
Useat nuorten suosimat merkit tarjoavat laajasti eri vuosimalleja ja varustelutasoja, joten käytettynä niitä saa kohtuuhintaisina ja hyvin varusteltuina. Näin myös ensimmäiseksi autoksi voi valikoitua ajoneuvo, joka vielä muutama vuosi sitten tuntui kaukaiselta haaveelta.
Ala-Hakunin mukaan sähköisten hakutyökalujen ja laajojen vaihtoautovalikoimien ansiosta oikeanlaisen auton löytäminen on helpompaa kuin koskaan aiemmin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




