Talvi ja lyhyet ajomatkat koettelevat akkuja
Riittävän pitkät ajomatkat ja ylläpitolataus auttavat ongelmaan.Suurin osa suomalaista säilyttää autoaan kylmässä. Pakkaskäynnistykset ja pitkät seisotukset käyvät auton akun päälle.
Talvikelit aiheuttavat usein käynnistysongelmia, jotka liittyvät akkuun. Varsinkin lämpötilan vaihtelut kurittavat akkua.
”Harva tietää, että akku on jääkylmä, vaikka moottoria olisikin lämmittänyt. Kylmillä säillä akku purkautuu rajustikin käynnistyksen aikana. Autoa pitää ajaa jopa yli 15 kilometriä, jotta akku alkaa ottaa jälleen kunnolla virtaa vastaan”, CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola sanoo.
Akun kannalta olisikin tärkeää, että ulkona kylmässä säilytettävällä autolla ajettaisiin säännöllisesti ja riittävän pitkään kerralla.
”Ulkona säilytettävien autojen akun varaus purkautuu käynnistettäessä, joten tärkeää olisi tehdä säännöllinen ylläpitolataus. Hyvä tahti olisi kerran kuukaudessa”, Ahola vinkkaa.
Akun apuna voi käyttää myös ylläpitolatureita. Ylläpidon lisäksi niillä voidaan elvyttää tyhjentyneitä akkuja.
Ylläpitolaturi voi olla tarpeen myös polttoainetoimista lisälämmitystä käytettäessä. Lisälämmittimet ottavat virran auton akusta.
Ylipäätään nykyautoissa on yhä enemmän erilaisia sähköä kuluttavia laitteita, jotka kuluttavat akkua. Lisäksi autossa myös saatetaan ladata esimerkiksi älylaitteita.
Huonoon kuntoon päässyt akku saattaa tyhjentyä jo pelkän kännykän latauksesta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

