Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Hytilliset mönkkärit haastavat mopoautot

    Puolittunut mönkkärimyynti tähyää jälleen kasvuun.
    Nelivetoinen Sportsman 570 EFI tarjoaa tehoa ja käytettävyyttä
    Nelivetoinen Sportsman 570 EFI tarjoaa tehoa ja käytettävyyttä Kuva: Jarkko Sirkiä

    Etenkin hytillisistä traktorimönkijöistä on jo mopoautojen haastajaksi, sillä molempien ajoneuvoluokkien kortin voi suorittaa jo 15-vuotiaana. Jämähtäneen perusmönkijämyynnin rinnalle lisämyyntiä onkin tuonut side-by-side -malliset (SxS) mönkijät. Esimerkiksi Polaris Ranger on kahdelle rekisteröity mönkijä, jossa istutaan rinnakkain.

    Maahantuoja Brandt-Polaris myy jo 90 prosenttia Rangereista hytillisinä. Yrityksen mukaan hytilliset säilyvät käytössä pidempään, sillä nuoren harrastuskäytöstä mönkijä voi siirtyä vanhemmalle esimerkiksi metsätöiden pariin.

    Myös ylläpidon edullisuus on kilpailuvaltti. Traktorimönkijän liikennevakuutus ja kasko ovat yhteensä noin 150 euroa vuodessa.

    Tänä vuonna tammi-elokuussa traktorimönkijöitä on rekisteröity jo 3 902 kappaletta, joista Polariksen mönkijöitä on 1279 kappaletta. Huippuvuosista ollaan kuitenkin reippaasti jäljessä, sillä mönkijöiden suosio on hiipunut.

    Vuonna 2007 Suomessa myytiin jopa 8160 mönkijää, kun taas viime vuonna kokonaismyyntimäärä oli vain 4660 kappaletta. Tänä vuonna myynti todennäköisesti kasvaa hieman.

    Suomessa Polaris myy vuodessa noin 2200 mönkijää 33 prosentin markkinaosuudella. Brandt-Polariksen mukaan erityisesti traktorimönkijöiden ja rinnakkainistuttavien mallien kysyntä kasvaa uusien EU-säädösten vuoksi.

    Nelivetoinen Polaris Sportsman 570 on ketterä ja monipuolinen työkalu ¬– saatavilla tieliikenteeseen myös 60 km/h -luokassa. Tavallisten 40 km/h traktoreiden rinnalle on saatu uusi 60 km/h kulkeva luokka. Korkeampi huippunopeus laajentaa tuntuvasti mönkijän käyttöä ja turvallisuutta.

    Vuodesta 2008 lähtien maailman mönkijäkauppa on pysytellyt samoissa lukemissa noin 400 000 myydyssä mönkijässä. Ykköspaikan sijaa pitävä Polaris nojaa vahvasti laajaan mallistoon sekä varustelutasoon.

    Amerikkalaisvalmistajan päivitetyn malliston myydyin mönkijä Sportsman 570 soveltuu työjuhdaksi moneen erilaiseen käyttötarkoitukseen.

    Mainiosti toimiva automaattinen ja sataprosenttinen neliveto on pidempään ollut Polariksen myyntivaltti. Samalla polttoaineenkulutus on kuitenkin saatu pidettyä alhaisena.

    44-hevosvoimainen Sportsman hörppii bensiiniä vain 2,3 litraa tunnissa.

    Vuoden 2018 facelift tuo mönkijään uusitun mittariston, näyttävämmän lampunkuvun ja nyt myös sinisen värin. Lisäksi kotelointia on paikoin lisätty. Etenkin upottavassa ja hankalassa maastossa sekä tiukoissa käännöksissä ohjausta helpottaa ohjaustehostin. Se ei kuitenkaan kuulu halvimpaan versioon.

    Esimerkiksi metsänomistajalle ketterä 122 senttiä leveä mönkijä soveltuu hyvin.

    Sportsman ei jää kuopimaan juurakkoja, vaan kulkee päättäväisesti eteenpäin. Korkean maavaran ansiosta vaikeakulkuinenkin maasto taittuu turvallisesti. Selkeä mittaristo ja yksinkertaiset painikkeet eivät opettelua vaadi. Vaihdekeppi on hieman jäykähkö.

    Vetokoukku lukeutuu vakiovarusteisiin. Lisävarusteista 929 euroa maksava vinssi myydään lähes yksinomaan jokaiseen mönkijään. Malli on rekisteröity kahdelle ja saatavana Eut-traktorimallina joko 40 km/h tai 60 km/h -luokassa.

    Polarista haastavat erityisesti Can-Am, Honda ja Yamaha.

    Uusien EU-säädösten myötää traktorimönkijöillä saa ajaa laillisesti liikenteessä joko 40 km/h tai 60 km/h nopeudella. Alemman nopeusluokan malleihin riittää T-ajokortti ja 60 km/h -malleihin LT-ajokortti, jonka hankkiminen vaatii käsittelykokeen.