Škoda Yetille erilaiset katu- ja maastoversiot
Škoda Yeti hakee uutta vauhtia kahdella versiolla, joista Outdoor sopii kevyeen maastoajoon. Myös perusversion keula on pistetty uusiksi. Se on muotoiltu Škoda-perheen muiden mallien mukaisesti.
Yetin perusratkaisu on pysynyt samana. Koppa on neliskanttinen ja korkea. Sieltä näkee hyvin muun liikenteen ylitse.
Outdoorin tunnistaa ylös kurkottavasta takapohjan suojauksesta sekä tummista helmasuojista.
Auton luonteeseen sopii myös nelivetoinen versio.
Yetin hallintalaitteet sopivat hyvin käteen. Auton ajokäyttäytyminen on mallikasta. Se ei juurikaan kallistele tiukoissakaan mutkissa.
Toisaalta korkea ja kantikas auto ei ole täysin immuuni tuulenpuuskien heiluttelulle. Samasta syystä syvät ajourat saattavat autoa heilauttaa.
Koeajon aikana auton kojelautaan syttyi turha varoitus vääristä rengaspaineista. Ilmeisesti se johtui renkaiden pyörimisnopeuksia seuraavan anturin liukkailla keleillä tekemästä virhetulkinnasta.
Auton istuimet ovat käytännöllisen jämäkät.
Neljän ihmisen matkaseurueelle saa lisää väljyyttä keskimmäisen takaistuimen poistolla. Sen jälkeen laitimmaisia istuimia voi siirtää keskemmälle.
Tavaratilaa on kasvatettu yli 400 litraan.
Škodan tapaan tavaratilan käyttöä helpottavat erilaiset koukut ja verkot. Myös tavaratilan valo on irrotettavissa taskulampuksi.
Miinusta tulee korkeasta nostokynnyksestä. Ylös aukeava takaluukku vaati kunnon paiskauksen sulkeutuakseen. Takaluukku ja ikkuna likaantuvat herkästi, joten pyyhin on tarpeen.
Koeajoauton 1,4 litran bensamoottori riitti hyvin perhekäyttöön. Sen kulutus ei ollut aivan pienimmästä päästä. Bensaa paloi noin kahdeksan litraa sadalla kilometrillä.
Etuvetoisen Yetin lähtöhinta on painettu 21 000 euroon. DSG-automaatilla varustettu Elegance-neliveto maksaa yli 37 000 euroa.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
