Kia Sorento nousee yläluokkaan
Kia on panostanut uuden Sorenton materiaaleihin ja muotoiluun. Tavoitteena on napsia asiakkaita huippulaatuun tykästyneiden katumaastureiden ostajista.
Sorenton kolmannen sukupolven muotoilu on onnistunut. Lopputulos on tyylikäs. Se ei kalpene kilpailijoitten rinnalla.
Premium-asiakkaat ovat olleet tähtäimessä myös auton teknisiä uudistuksia suunniteltaessa.
Uutena varusteena on saatavana 360 astetta eli täyden ympyrän kattava kamerajärjestelmä, älykäs sähkötoiminen takaluukku, liikennemerkkien tunnistus sekä mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäysvaroitin.
Auton sisustustakin on vedetty ylelliseen suuntaan. Kovat muoviosat ovat vaihtuneet pehmeämpiin ja parempilaatuisiin.
Kuskin tilat ovat hulppeat. Takamatkustajilla on käytössään omat tuuletuksen säätimet.
Auton tunnistaa uudesta keulasta, viirumaisista ajovaloista ja hunajakennomaskista. Auton pituus on kasvanut kymmenisen senttiä.
Samalla auto on madaltanut, mistä huolimatta matkustajien päätila on kasvanut kaikilla penkkiriveillä.
Akselivälin kasvu on vapauttanut tilaa matkustamoon. Toisaalta myös tavaratila on kasvanut 515 litrasta 605 litraan.
Viisipaikkaisen version lisäksi tarjolla on seitsemänpaikkainen Sorento.
Auton ajettavuus on kunnossa. Raskas auto tottelee hämmästyttävän nöyrästi ja kevyesti komentoja.
Kuskin käytössä on kolme erilaista ajovaihtoehtoa. Vaikeissa paikoissa nelivedon voi lukita päälle, mutta ojien ylitykset kannattaa jättää varsinaisille maastureille.
Sorenton nokalla hyrisee 2,2 litran dieselkone. Se riittää auton tarpeisiin mainiosti. Maantiepainotteisessa koeajossa auton kulutus pyöri 8 litran pinnassa sadalla kilometrillä.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
