Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Läskipyörän ulkonäkö pettää: leveärenkaiselle on käyttöä maatilallakin

    Muodikas läskipyörä toimii pehmeällä pellolla, kuoppaisilla sorateillä ja kapeilla metsäpoluilla.
    Leveärenkainen maasturi kulkee kepeästi monenlaisissa pelto-olosuhteissa. Koeajajana Jouko Kleemola.
    Leveärenkainen maasturi kulkee kepeästi monenlaisissa pelto-olosuhteissa. Koeajajana Jouko Kleemola. Kuva: Markku Pulkkinen
    Yhdysvaltalainen Sram on laadukas ja tunnettu vaihdemerkki ammattilaistenkin pyörissä.
    Yhdysvaltalainen Sram on laadukas ja tunnettu vaihdemerkki ammattilaistenkin pyörissä. Kuva: Markku Pulkkinen
    Leveiltä pedaaleilta ei saapas lipsu.
    Leveiltä pedaaleilta ei saapas lipsu. Kuva: Markku Pulkkinen
    Hydrauliset levyjarrut ovat maastopyörässä välttämättömät. Vannejarrut eivät toimi märässä ja kurassa.
    Hydrauliset levyjarrut ovat maastopyörässä välttämättömät. Vannejarrut eivät toimi märässä ja kurassa. Kuva: Markku Pulkkinen
    Kevyillä välityksillä kiipeää ylös jyrkkääkin rinnettä.
    Kevyillä välityksillä kiipeää ylös jyrkkääkin rinnettä. Kuva: Markku Pulkkinen

    Ensimmäiset polkaisut fatbikella, suomeksi läskipyörällä, ovat riemukkaat. Pyörä ei tunnukaan takapuolen alla panssarivaunulta vaan ketterästi kiihtyvältä citymaasturilta. Ulkonäkö pettää myös aktiivipyöräilijän.

    Takavuosien ammattipyöräilijä ja nyt Hyvinkäällä Polkupyörätukkua pyörittävä Kari Myyryläinen kehui KTM Fleaa koeajoon luovuttaessaan laadukkaaksi maastopyöräksi. Sitä itävaltalainen kulkupeli onkin.

    Oranssinvärinen KTM sai koeajokenkää Kytäjän kartanon pelloilla ja metsissä ja osoittautui yhdessä illassa hyväksi maatilan yleispyöräksi, kuten monet muutkin läskipyörät. Leveärenkainen maasturi pysyy hyvin pinnalla myös märällä pellolla eikä kynnöskään muodosta ylitse pääsemätöntä estettä.

    Läskipyörän päälle voi huoletta hypätä haalareissa ja saappaissa. Ajoasento on miellyttävä ja melko pysty. Runkokokoja on kolme, joten sopiva mitoitus löytyy lähes kaikille polkijoille. Saappaat, turvakengät ja lenkkarit pysyvät lipsumatta leveillä polkimilla.

    20 tarkasti toimivaa vaihdetta takaavat sen, että jyrkillä metsäpoluilla ei tarvitse heti vaihtaa jalkamieheksi.

    Etu- ja takajousien puuttuminen tekee läskipyörästä huolettoman ja huoltovapaamman. Jousto tulee isoista renkaista. Niitä ei kannatakaan pumpata aivan kivikoviksi.

    KTM panostaa laatuun. Se ei ole markkinoiden halvin merkki eikä halvinta kannata hankkiakaan, edes ensimmäiseksi maastopyöräksi. Ajamisen ilo voi muuten kadota yhdessä kesässä.

    KTM Flea maksaa Suomen Polkupyörätukussa 1 799 euroa ilman lisävarusteita. Esimerkiksi lokasuojat pitää ostaa erikseen. Rahalle saada laadukkaiden jarrujen, vaihteiden ja vanteiden muodossa vastinetta. Edullisimmissa läskipyörissä tingitään aina joidenkin osien laadusta ja painoakin on enemmän.

    KTM on valinnut vaihteikseen tavallisille pedaalinpyörittäjille hieman vieraamman merkin, Sram’in. Yhdysvaltalainen Sram on kuitenkin maailman viiden kuuluisimman vaihdevalmistajan joukossa ja pärjää hyvin valtamerkki Shimanolle.

    Hydrauliset levyjarrut kuulostavat äkkiseltään polkupyörässä liioittelulta, mutta sitä ne eivät maastopyörässä ole. Märissä ja kuraisissa oloissa vannejarrut eivät pysäytä pyörää tehokkaasti ja ne syövät likaantuessaan vanteen naarmuille. Levyjarruissa jarrutustehoa on helppo säädellä sormituntumalla ja jarruihin voi aina luottaa.

    Vaihteiden määrä ei ole enää missään pyörässä itsetarkoitus. Kymmenelläkin vaihteella pärjää hyvin sekä maantiellä että maastossa. Maastopyörässä on nykyisin yksi tai kaksi eturatasta. Takapakassa on yleisimmin yhdeksän tai kymmenen ratasta.

    Maatilan "mummonpyörä" kannattaisi korvata ainakin kokeeksi joko jousitetulla maastopyörällä tai läskipyörällä. Maastopyörä on helppo nostaa traktorin lavalle tai kiinnittää kumihihnoilla työkoneeseen. Pyörää voi kuljettaa myös edullisessa auton peräkoukkutelineessä.

    Kevyellä "lonkkavolvolla" polkaisee nopeasti peräpellolta kotiin tai Esson baariin lounaalle. Samalla saa hyötyliikuntaa traktorissa ja puimurissa istumisen vastapainoksi. Uuteen, nykyaikaiseen pyörään saattaa ihastua niinkin paljon, että lihasvoimalla liikkumisesta voi syntyä uusi harrastus. Suosittelen.

    Kirjoittaja harrastaa sekä maantie- että maastopyöräilyä ja omistaa liian monta polkupyörää.

    KTM Fat Flea

    Alumiinirunko.

    Rengaskoko 26 x 4,0.

    20 vaihdetta.

    Sram X7 -vaihteet.

    Shimano M425/395 -hydrauliset levyjarrut.

    Painaa 13,8 kg.

    Valmistetaan Itävallassa.

    Suomen Polkupyörätukku myy.

    Hinta 1 799 euroa (sähkömoottorilla 3 799 euroa).

    Läskipyörän plussat...

    Pysyy pinnalla.

    Miellyttävä ajoasento.

    Hyvä iskunvaimennus.

    Huoleton yleispyörä.

    …ja miinukset.

    Painava.

    Korkeahko hinta ominaisuuksiin nähden.