Saatiinko Suomessa keksityllä lisävaihteella traktoriin lisää vauhtia? Kokeilussa kertojavaihteella varustettu Nuffield
Kylmäkoskelainen Toivo Santalahti kehitti 1950-luvun lopulla kertojavaihteen, jonka ansiosta Nuffieldiä pidettiin aikansa nopeimpana traktorina. Koneviesti pääsi kokeilemaan lisävaihteellista Nuhvia Itä-Suomessa.
Ilomantsilainen Joonas Potkonen (kuvassa) omistaa harvinaisen Nuffield 460 -traktorin, joka on varmistettu Suomessa kehitetyllä ”kylmäkoskelainen”-lisävaihteella. Kuva: Kimmo KottaNuffield 460 -traktoria valmistettiin Bathgaten ajoneuvotehtaalla vuosina 1961–1964. 60 hevosvoiman Nuffield 460 oli muutaman vuoden ajan tehokkain brittitraktori, vaikka vaihteisto oli melko vanhanaikainen. Nopeuksia traktoriin saatiin lisää suomalaisella innovaatiolla.
Kylmäkoskelainen seppä Toivo Santalahti (1924–2003) kehitti Nuffieldin lisävälityksen, jonka ansiosta traktoriin saatiin kaksinkertainen määrä vaihteita ja puolet lisää nopeutta. Santalahden kehittämä ja ”kylmäkoskelaiseksi" nimetty lisävälitys oli kytkimen ja vaihteiston väliin asennettu komponentti, joka kaksinkertaisti ajovaihteiden ja voimanottoakselin nopeuksien määrän.
Lisävaihteen ansiosta Nuffield 4 saatiin 2000 moottorikierroksella kulkemaan aiemman 28,8 km/h sijaan 42,85 km/h. Pienipyöräisempi kolmisylinterinen Nuffield kulki lisävaihteella noin 37,5 km/h. Kuormittamattomana kaasu pohjassa isompi Nuffield viiletti lähes 46 km/h nopeudella. Uusi lisävaruste toimi hyvin kuljetuksissa ja muokkaustöissä, mutta isompia tehoja vaatineiden työkoneiden kanssa piti ajella hitaammalla alueella.
Suomessa Kesko lisäsi ”kylmäkoskelaiseksi” kutsutun lisävaihteen Nuffieldin valinnaisvarusteisiin heti tuoreeltaan, jolloin lisähintaa sille kertyi 75 000 markkaa (traktorin hinta 750 000 markkaa). Lisäksi sen pystyi asentamaan jälkikäteenkin vanhimpiinkin Nuffield-malleihin. Kesko esitteli lisävarustetta myös Nuffield-tehtaan edustajille, mutta siitä ei kiinnostuttu. Niinpä kylmäkoskelainen jäi vain suomalaiseksi erikoisuudeksi.
Ilomantsissa asuvalla Joonas Potkosella on Nuffield 460 -traktori, joka on varustettu kylmäkoskelaisella lisävaihteella. Koneviesti pääsi elokuussa testaamaan Potkosen traktoria, joka oli ikäisekseen hyvinkin nopea kulkupeli. Traktorin ajo-ominaisuudet olivat hyvää 1960-luvun alun brittitasoa. Tuon ajan traktoreissa ergonomia ei ole kummoinen, mutta traktorin toiminnot eivät kuitenkaan vaadi yletöntä voimaa tai osaamista.
Vaikka papereiden mukaan Nuffieldissa oli 10 vaihdetta, niin käytännössä niitä oli käytössä vain seitsemän. Tämä johtui siitä, että nopea ykkönen ja hidas kakkonen, nopea kakkonen ja hidas kolmonen sekä nopea kolmonen ja hidas nelonen olivat lähes samansuuruisia. Nopeuserot olivat vain 0,1–0,4 km/h. Ainoita perusvaihteistosta reilummin poikkeavia olivat nopea nelonen ja nopea vitonen, joilla päästiin nimelliskierroksilla 18,9 ja 43,6 km/h. Suurin kylmäkoskelaisen etu oli sen huippunopeus ja nelosen ja vitosen välisen ison katvealueen poistanut nopea nelonen.
Nuffield-harrastajien keskuudessa kylmäkoskelainen on vieläkin niin haluttu varuste , että siitä on tehty peräti uustuotantona raahelaisen Kari Timosen toimesta.
Lue Koneviestin nettisivuilta, lisätietoja ”kylmäkoskelaisen” kehittämisestä ja Joonas Potkosen Nuffield 460 -traktorista sekä sen nykyisestä käytöstä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



