Tulevaisuuden rekka kulkee vaikka kädet taskussa - kuljettajien työpaikat huolena
Itseajavat rekat ovat jo liikkeellä. Automaatio parantaa turvallisuutta ja vähentää liikennöinnin päästöjä, mutta tarvitaanko vielä ihmiskuljettajia?
Daimler oli yksi Hollannin automaattista letka-ajoa esitelleeseen tempaukseen osallistuneista autonvalmistajista. Kuva: Daimler AG - Global Communications Commercial VehiclesRotterdamissa tehtiin huhtikuussa historiaa. Ensimmäinen itseajavien rekkojen letka ylitti rajan Euroopassa. Langattomalla yhteydellä toisiinsa kytkeytyneet rekat saapuivat kauimmillaan Ruotsista saakka.
Mukana tempauksessa oli useita suuria autonvalmistajia: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania ja Volvo. Rekat ajoivat muutaman auton ryhmissä, joista ensimmäinen määritteli letkan reitin ja nopeuden.
Letkan ensimmäisen ajoneuvon liikkeet, kuten jarrutukset, siirretään ajoneuvosta toiseen niin kutsuttuna V2V-viestinä. Tempaus osoittaa, että monet suuret autovalmistajat panostavat automaatioon toden teolla.
Nevadassa, Yhdysvalloissa, ensimmäinen lisensoitu itseajava rekka aloitti liikennöinnin viime vuonna. Se tosin liikkuu vain maanteillä ja kyydissä on myös kuljettaja. Muita autoja tiedotetaan sinisillä valoilla: kun ne palavat, puikoissa on tietokone. Yllä olevassa videossa esitellään, kuinka tietokone hoitaa ajamisen pitkillä tieosuuksilla.
Myös Suomessa kehitystä seurataan tarkkaan.
”Suomi on ottanut tavoitteekseen olla liikenteen automaation johtava hyödyntäjä. Liikenteen hallinnonala näkee tässä mahdollisuudet vaikuttaa kotimaiseen ja kansainväliseen kehitykseen”, sanoo johtava tutkija Aki Lumiaho VTT:ltä.
Yksi askel on Lappiin suunniteltu Aurora-testialue, joka on tarkoitettu robottiautojen testaukseen erityisesti talviolosuhteissa. Sen osana tulee olemaan suljetun testiradan lisäksi valtatie 21.
Yksi peruste automatisaation lisäämiselle rekkaliikenteessä on turvallisuus. Valtaosa auto-onnettomuuksista johtuu kuljettajan virheistä. Tietokoneen keskittyminen ei herpaannu.
Kuskin tekeminen tarpeettomaksi herättää myös huolta.
Yksin Yhdysvalloissa työskentelee noin 3,5 miljoonaa ammattimaista rekkakuskia. Kuljettajan ammatti on yksi harvoista, joka vielä tarjoaa suurille massoille keskitason palkan ilman korkeakoulutusta.
Liikenteen suunnitteluun erikoistunut apulaisprofessori Mladenovic Milos Aalto-yliopistosta uskoo, että itseajavat rekat olisivat parhaiten hyödynnettävissä moottoriteillä ja pitkillä tieosuuksilla.
Myös rekkakuskeille olisi tässä mallissa tarvetta. ”Lentokoneissakin on yhä pilotit, vaikka he operoivat konetta vain lyhyen aikaa. Kuljettajat olisivat yhä ohjaimissa esimerkiksi liikuttaessa kaupungissa.”
Kuten älypuhelimet tai tietokoneet, itseajavat autot muuttavat yhteiskuntaa.
”Muokkaamme yhteiskuntaa teknologian kautta. Eikä insinöörejä ole koulutettu ajattelemaan sitä", Milos miettii. ”Tulevaisuus ei kuitenkaan ole vääjäämätön. Vaihtoehtoja on tarjolla monia, ja meidän tulee valita niistä se, joka ajaa parhaiten kaikkien yhteistä etua."
Euroopan maantieliikenteen tutkimuksen neuvoa-antava elin ERTRAC arvioi, että kaupallisen liikenteen täysautomatisaatio voidaan saavuttaa vuoteen 2030 mennessä.
Täysautomatisaatiossa ihmiskuljettajaa ei tarvita lainkaan.
Automaattinen letka-ajo taas voitaisiin ottaa käyttöön sen arvion mukaan Euroopan teillä noin vuoteen 2020 mennessä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
