
Rallimuseo vie mennessään ja 70-luvun kokoelma sykähdyttää
Jari-Matti Latvalalla on oma museo Töysän Tuurissa.
Rallimuseossa tulijaa tervehtii ensimmäisenä Timo Mäkisen aito AJB-33B Morris Mini Cooper S, joka ajoi viimeisen kilpailunsa vuonna 1972. Autolla ovat kisanneet myös Rauno Aaltonen ja Paddy Hopkirk. Kuva: Eija Mansikkamäki
Hannu Mikkola ajoi tällä Volvo 142:lla Jyväskylän suurajoissa 1973. Hänet kuitenkin hylättiin, koska hän saapui maaliin ilman ajon aikana loukkaantunutta kartturiansa Erkki Rautasta. Kuva: Eija MansikkamäkiAutomieskö museoon? Kyllä kannattaisi, ainakin rallimuseoon Kangasalalle. Siellä ei ole tietoakaan pölystä ja homeenhajusta, vaan hallikaupalla kiiltävää kromia, sankaritarinoita ja vauhdin hurmaa.
Vuonna 2016 Mobilia-automuseon yhteyteen avattu pysyvä museo on kiintoisa paikka vähänkään Suomen rallitaivalta seuranneille. Esillä on tuttuja ja aivan aitoja ajokkeja, joilla on tehty suomalaista rallihistoriaa.
Heti alkuun tulijaa tervehtivät ralli-ikonit: Timo Mäkisen Mini Cooper S, Hannu Mikkolan Ford Escort RS 2000 ja niin ikään Mikkolan Audi Quattro. Sillä ajoi myös ranskatar Michelé Mouton, joka on ainoa nainen 23 rallitähden joukossa seuraavan näyttelyhallin Hall of Famessa.
Hauskimpia nähtäviä ovat Rauno Aaltosen punainen Mersu 220 SE, joka näyttää nykysilmin liian isolta ja kolholta ralliautoksi. Vieressä onkin sitten söpö Trabant P601.
Seinillä esitellään lentäviä suomalaisia ja vitriinissä pienempää esineistöä. Nähtävänä on muun muassa Juha Kankkusen kypärä, Toivosten perhekuva ja Simo Riikosen maalaus vuonna 1986 Korsikan-rallissa Lancialla kuolemaan syöksyneestä Henri Toivosesta.
Riikosen maalauksia rekkoihin ja pakuihin on enemmän sermin takana vaihtuvassa "Simo, autoihin ei saa piirrellä!" -näyttelyssä.
Kaima ja rallin Suomen mestari Simo Lampinen on rallimuseon suojelija.
Jokaisen noin viisikymppisen rinnassa läikähtää myös viereisessä näyttelyssä. Siellä on vaihtuva näyttely Leveillä lahkeilla, joka esittelee 1970-luvun autokantaa. Nostalgisessa kavalkadissa on esillä kaikki muistot Wartburgista, Ladasta, Bemarista ja Toyota Coronasta Saab 96:een ja Datsun 1200:een. Mukana on tietenkin aito poliisiauto Saab 99 ja yksi herttainen asuntovaunukin.
Kromi kiiltää täälläkin, ja jotenkin tuntuu siltä, että autot olivat ennen enemmän autoja: merkit tunnisti tiellä jo kaukaa eikä väriä säästelty. Kenellä enää nykyään on kirkkaankeltainen, oranssi tai sammalenvihreä ajopeli?
Lapsille on rallipelejä ja -elokuvia sekä ulkona lasten liikennepuisto.
Kivenheiton päässä Mobiliasta on Vehoniemen automuseo, jossa on esillä autoharvinaisuuksia.
Töysän Tuurissa Alavudella on puolestaan Jari-Matti Latvalan rallimenestykseen keskittyvä näyttely, JM Rally Parc Fermé.
Latvala, 34, on harrastanut erilaisia menopelejä pikku pojasta pitäen, joten aihepiirin kalustoa ja esineistöä on ehtinyt kerääntyä. Esillä on muun muassa Sunbeam Avenger, jolla Latvala aloitti ajamisen 9-vuotiaana.
Latvalan automuseoon on kerätty ralli- että keräilyautoja, muutama kaksipyöräinenkin sekä ralliautoilun historiaa. Nähtävänä on Jari-Matin autoja ja ralliautoja lokariautosta B-ryhmän Audiin ja WRC Corollaan, palkintoja sekä kaikki ajopuvut.
Esillä on myös rallin Suomen mestarin isä- Jarin voittoisat Mitsubishit ja palkinnot vuodesta 1981 lähtien.
Toyotan rallitallissa ajava Jari-Matti Latvala on saanut kokoelmaansa myös 1990-luvun mestareiden Didier Auriolin ja Carlos Sainzin WRC-autot.
Aikuinen voi pelata rallipelejä aidossa rallipenkissä ja lapsi suorittaa ajokortin liikennepuistossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
