
Mitsubishi kopioi uuden Coltin Renaultilta − uutuuden lähtöhinta jää alle 20 000 euroon
Mitsubishi hakee Coltilla menestystä pienten perheautojen suosikkiluokasta.
Houkuttelevasti hinnoiteltu Colt kiristää kilpailua pienten perheautojen luokan herruudesta. Kuva: Jarmo PalokallioMitsubishi laajentaa mallistoaan nopealla tahdilla Nissan-Renault-konsernin valikoimista. Uusin tulokas on Renault Cliosta ehostettu Mitsubishi Colt.
Kyseessä on selkeä strategian muutos. Tätä ennen Mitsubishi päästi mallistonsa kapeaksi ja heikkona hetkenään yhtiö ehti jo ilmoittaa vetäytyvänsä Euroopasta.
Mutta nyt äänessä on toinen kello. Nyt Mitsubishi kasvattaa mallistoaan emoyhtiön myydyimpien autojen valikoimasta.
Viime vuonna vyöryn aloitti Renault Capturista Mitsubishiksi brändätty ASX -katumaasturi.
Tuorein tulokas on Mitsubishi Colt, jolla on pitkä ja kunniakas historia takanaan. Odotuksia nostaa, että uusi Colt pohjaa Renaul Clioon, joka luokkansa myydyimpiä autoja Euroopassa.
Paketti on siis lähtökohtaisesti kasassa.
Vuonna 1978 esiteltyä Coltia valmistettiin kuuden sukupolven aikana 1,2 miljoonaa kappaletta. Suomessa Coltin myynti alkoi vuonna 1979 ja se nousi kohtuullisen suosituksi myös meillä.
Mitsubishin mallistossa Coltin antoi tilaa Space Starille toistakymmentä vuotta sitten.
Maahantuoja uskoo, että Coltille on taas tilausta. Se täyttää pienten perheautojen luokasta poistuvien kilpailevien mallien tilan.
Uudelleen lämmitelty Colt eroaa Cliosta lähinnä keulan ilmeellä. Renaultin logon tilalla komeilee Mitsubishin kolmesakarainen merkki.
Auton hallintalaitteet ovat ranskalaismerkistä tutut. Niiden kanssa tulee hyvin toimeen. Plussaa auto saa siitä, että suuri osa perustoiminnoista hoituu kojelaudan keskelle sijoitetuilla perinteisillä kytkimillä.
Miinusta tulee heikosta näkyvyydestä takavasempaan. Kuolleenkulman varoitin on Coltissa oikeasti tarpeellinen varuste.
Pitkäkoipiselle kuskille penkin reisituki jää vajaaksi.
Malliston tiukin vaihtoehto on 1,6 litrainen täyshybridi, jonka MT koeajoi.
Hybridimalli on varustettu kahdella sähkömoottorilla ja automaattisella monitilavaihteistolla. Sen WLTP-syklin mukainen kulutus on 4,3 litraa 100 kilometrillä, mutta talviajossa hybridi vei 5,8 litraa 100 kilometrillä.
Vaikka auto on pienehkö, sillä tuli hyvin toimeen vaihtelevissa talvikeleissä. Coltin kuljettaja voi halutessaan muokata Multi-Sense-järjestelmällä auton ajotiloja, ohjausvastetta ja voimansiirtoa toiveittensa mukaisesti.
Malliston hinnat alkavat 19 990 eurosta. Hybridiversio lähtöhinta on 25 990 euroa. Instyle varustuksella sen hinta nousee 31 390 euroon.
Mitsubishi antaa Coltille viiden vuoden takuun.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






