Katsastukseen suunnitellaan merkittäviä tiukennuksia
Katsastusväli sen sijaan harvenee uusilla autoilla.
Auton valojen toimivuus kannattaa jatkossa tarkastaa ennen katsastusta vielä tähänastista tarkemmin. Kuva: Jarmo PalokallioHallitus esittää muutoksia ajoneuvojen katsastukseen. Toteutuessaan muutokset harventavat katsastuskertoja, mutta vaikeuttavat katsastusten läpäisyä.
Liikenteen turvallisuusvirasto on parhaillaan valmistelemassa määräystä, jolla toimeenpantaisiin uuden katsastusdirektiivin vaatimukset. Siltä osin muutokset eivät ole mieluisia autoilijoille, sillä korjauskehotukset muuttuvat hylkäyksiksi. Tiukimman tulkinnan mukaan rekisterikilven valon palaminen riittää hylkäykseen.
Autoliiton mielestä moni kaavailtu tiukennus aiheuttaisi kuluttajille turhia kustannuksia ilman olennaista parannusta liikenneturvallisuuteen.
”Polttimo voi palaa katsastushallin ovella sisään ajettaessa. Tai sitten se voi palaa heti katsastuksen jälkeen. Jokainen normaali vastuullinen ihminen vaihdattaa polttimon, kun se ei enää toimi. Toimimattomilla ajovaloilla ei tälläkään hetkellä ole käytännössä merkityksellistä roolia vakavissa liikenneonnettomuuksissa rekisterikilven valoista puhumattakaan”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.
Jatkossa auton ensimmäinen katsastus on siirtymässä neljän vuoden päähän käyttöönotosta ja sitten katsastus on joka toinen vuosi kymmeneen vuoteen asti. Yli kymmenvuotiaat autot katsastetaan vanhaan tapaan vuoden välein.
"Katsastusuudistus on hyvä esimerkki hallituksen norminpurkutyöstä, jonka tavoitteena on aidosti helpottaa kansalaisten arkea ja sujuvoittaa yritysten toimintaa", toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).
Bernerin mukaan ajoneuvojen vikojen ja puutteellisuuksien arvostelusta säädetään suoraan direktiivin liitteessä, eikä jäsenvaltioilla ole harkintavaltaa niiden täytäntöönpanossa.
Uudistukseen liittyy niin sanottu rullaava katsastus. Ajoneuvon katsastusajankohta ei olisi enää sidottu tiukasti käyttöönottopäivään tai rekisteritunnuksen viimeiseen numeroon, jolloin katsastusajankohtaa voisi muuttaa mieleisekseen.
Jatkossa myös luvanvaraisessa liikenteessä käytettävät traktorit tulisi katsastaa ensimmäisen kerran neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen kahden vuoden välein.
Moottoripyörille ei olla esittämässä katsastusvelvoitetta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
