EU haluaa uusiin autoihin nopeudenrajoittimet − ylinopeus osallisena lähes joka kolmannessa kuolonkolarissa
Tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja vähentää samalla liikenteen päästöjä.
EU-komission mukaan pakolliset nopeudenrajoittimet parantavat liikenteen turvallisuutta huikeasti ja laskevat samalla liikenteen päästöjä. Kuva: Jarmo PalokallioEU:n komissio haluaa kaikkiin uusiin autoihin älykkäät nopeudenrajoittimet heinäkuusta 2024 lähtien. Lopullinen päätäntävalta nopeudesta säilyy silti kuljettajalla.
Komission mukaan nopeudenrajoittimien käyttöönotto parantaisi liikenneturvallisuutta huikeasti. Ylinopeus on osallisena lähes joka kolmannessa kuolonkolarissa.
Nopeusrajoittimen avulla EU pyrkii myös vähentämään liikenteen päästöjä ja sitä kautta hillitsemään ilmastonmuutosta.
Älykäs nopeusavustin tunnistaa tien nopeusrajoituksen lähinnä liikennemerkkejä havaitsevalla kameralla. Sen tukena voi olla karttadata.
EU:n kaavailema järjestelmä voi puuttua ylinopeuteen kaasupoljinta nostamalla tai hidastamalla auton nopeutta. Vähimmillään se varoittaa kuskia ylinopeudesta äänimerkillä tai esimerkiksi ohjauspyörää täristämällä.
Kyseiset toimet jatkuvat, kunnes kuljettaja laskee nopeuden sallituksi.
Turvallisuussyistä kuljettajan on mahdollista ohittaa järjestelmä esimerkiksi kaasua painamalla.
Moniin uusiin autoihin on jo nyt saatavilla liikennemerkkejä havaitseva järjestelmä. Niiden luotettavuudessa on parantamisen varaa. Talvi ja lumiset liikennemerkit lisäävät vaikeuskerrointa.
Komission ehdotus siirtyy seuraavaksi EU-parlamentin ja EU:n neuvoston ruodittavaksi.
Lue myös:
Työmatkat ajetaan yhä autolla ‒ vain neljännes työntekijöistä käyttää julkista
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



