Farkku-Golfista tehoversio
Volkswagen Golfin farmarivalikoima laajenee erittäin tehokkaalla R-mallilla. Perheauton koriin upotetulla 300 hevosvoimaisella voimaversiolla pärjää vaikka rata-ajossa.
Aluksi varoituksen sana. Vähänkin höyrypäinen kuski menettää Variantin R-versiolla korttinsa nopeasti. Jotain R:stä kertoo, että se singahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa viidessä sekunnissa.
Suomen moottoritienopeuksilla auton tehoista on käytössä alle puolet.
Autotehtaat ovat jo pitkään keskittyneet painamaan päästöjä alas ja laskemaan kulutusta. Uuden auton tehojen kasvusta ja kiihtyvyydestä ovat uskaltaneet huudella vain harvat.
Toisaalta trendinä on ollut myös perheautojen kuosiin ympätyt tehoversiot, jotka eivät ulkoisesti juurikaan poikkea perusversioista.
Variantin R iskee tuohon saumaan voimalla. Nelivetoinen Variant jättää useimmat muut RS- tai GT -logoa kantavat farkut kevyesti taakseen.
Auton kojelaudasta löytyy kuskin ajotapaan ja ajo-olosuhteisiin sopivat asetukset. Ääripäitä edustavat pehmeä matka-ajo ja toisaalta kova rata-ajo.
Pari senttiä normi-Golfista madallettu auto muuttuu rata-ajossa herkästi reagoivaksi ohjukseksi, joka tarraa neljällä tassullaan asfalttiin uskomattoman tukevasti.
Ajonvakaudenhallinta ohjaa renkaisiin jarru- ja työntövoimia tavalla, joka mahdollistaa hillittömät kaarrenopeudet. Halutessaan kuski saa tiputettua sähköiset avut kokonaan pois.
Auton äänet ovat makeat, ne tulevat kaiuttimien kautta sisälle. Jos autolla revittelee täysillä, pakoputken pauke kuuluu ulos asti. Se ei ole siis pelkkää kuskia varten rakennettua hämäystä
Ainoan varsinaisen miinuksen auto saa penkin säädöistä. Sinällään penkki on auton luonteeseen sopiva ja hyvin tuettu. Matka-ajoon vähempikin muotoilu riittäisi.
Penkin käsisäädöt jättävät toivomisen varaa. Sähköversiossa skaalat ovat laajemmat, joten siihen kannattaa sijoittaa muutama tonni, jos rahasta ei ole pulaa.
Ihan köyhiä R Variantin ostajat eivät ole. Siinä missä Variantin halvin perusversio irtoaa kaupassa reilulla parillakymmenellä tuhannella R:n lähtöhinta on 57 800 euroa.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
