
Ford lupaa uuden täyssähköisen E-Transitin parantavan yritysten tuottavuutta
Yhtiön ensimmäisestä täyssähköisestä hyötyajoneuvosta on tarjolla lähes 50 mallivaihtoehtoa.
E-Transit sopii taajamien jakeluliikenteeseen. Sen kantama on parhaimmillaan yli 300 kilometriä. Kuva: Jarmo PalokallioUuden Ford E-Transitin myynti lähtee liikkeelle peräti 46 versiolla. Kyseessä on Fordin ensimmäinen täyssähköinen hyötyajoneuvo.
Ford Transit on maailman myydyin pakettiauto. Jatkossa yhä useampi niistä kulkee sähköllä. E-Transitin lanseerausta tukee Fordin uusi liiketoimintayksikkö Ford Pro, joka auttaa sähköisiin kuljetusratkaisuihin siirtyviä yrityksiä.
Fordin Pro tarjoaa yrityksille sähköautojen tarvitsemat ohjelmistot, latausjärjestelmät, huoltopalvelut ja rahoituksen.
Fordin mukaan uuden E-Transitin suorituskyky ja alhaiset käyttökustannukset parantavat yritysten tuottavuutta. Polttoainekuluissa saavutettavan säästön lisäksi auton huoltokustannukset jäävät noin 40 prosenttia matalammiksi kuin vastaavalla dieselmallilla.
”E-Transit on luotu asiakkaille, jotka haluavat vaihtaa ympäristöystävällisempään kalustoon tinkimättä auton käytännöllisyydestä”, sanoo Ford Oy:n myyntijohtaja Reima Sievänen.
E-Transitin laaja mallivalikoima kertoo, että Ford on auton kanssa vakavissaan. Tämä on suunta, mihin hyötykuljetuksissa mennään.
Työjuhtana tunnetun Transitin sähköversioiden kokonaismassat ovat joko 3500, 3900 tai 4250 kiloa. Koripituuksia on kolme ja korkeuksia kaksi.
E-Transitin vakioakun koko on 68 kilowattituntia. Moottorien tehot ovat joko 184 tai 269 hevosvoimaa. Vääntöä koneesta löytyy 430 Nanometriä.
Tällä yhtälöllä E-Transitin virallinen, WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on pisimmillään 317 kilometriä.
Auton 11,3 kilowatin laturilla akku on mahdollista ladata nollasta 100 prosentiin hieman yli kahdeksassa tunnissa. Maksimilatausteho 115 kilowattia, jolla akku latautuu 80 prosenttiin noin 34 minuutissa.
Pakettiauton tavaratila on mallista riippuen 9,5–15,1 kuutiometriä. Kantavuus on suurimmillaan 1758 kiloa.
Vetokoukullisilla versioilla vetokykyä on 750 kiloa.
Koeajon perusteella E-Transit vaikutti varsin onnistuneelta kokonaisuudelta. Kevyesti kuormatun auton voimalinja pelitti hienosti kaupunkiliikenteessä.
E-Transitin käytettävyyttä parantavat uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät. Kuva: Jarmo PalokallioUutta ovat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Ne tekevät vasta tuloaan pakettiautoihin.
Suomessa E-Transitin varustetaso on Trend, mikä on kattavampi kuin vastaavassa diesel-versiossa. Siihen kuuluvat muun muassa 12 tuuman näyttö ja navigointi.
Fordin navigointijärjestelmä auttaa suunnittelemaan tehokkaimman reitin ja ilmoittamaan lataustarpeesta. Intelligent Range -järjestelmä haarukoi mahdollisimman tarkasti todellisen jäljellä olevan toimintamatkan.
Järjestelmän arviot jäljellä olevasta ajomatkasta tarkentuvat, kun autolla ajetaan enemmän. Järjestelmä osaa myös ottaa huomioon kuljettajan ajotavan, säätilan ja liikennetiedot.
Kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat törmäyksenestoavustin, kaistavahti ja vakionopeudensäädin säädettävällä nopeudenrajoittimella.
Tärkeimpiin uusin järjestelmiin kuuluvat hätäjarruavustin peruutettaessa. Järjestelmä käyttää kameraa ja antureita jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja erilaisten esteiden havaitsemiseen.
Malliin on saatavana myös uusi 360-asteen kamera. Se helpottaa suurikokoisen pakettiauton sovittelua ahtaisiin paikkoihin.
E-Transitin hinnat pakettiautona alkavat 64115 eurosta. Vastaavan Transitin hinta diesel-koneella jää noin 44000 euroon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



