
Koneviesti: Tiedosta nämä, kun valitset nivelakselia traktorin ja työkoneen välille
Nivelakseli on helposti unohdettava komponentti traktorin ja työkoneen välissä. Nivelakselin valintaan, mitoitukseen ja asetteluun kuuluu kuitenkin useita perusasioita, jotka on hyvä tiedostaa.
Nivelakseli on usein vaikea kytkeä traktoriin. Uuden turvallisuusnormin mukainen lukituskaulus vaatii kahden käden käyttöä. Kuva: Tapio Vesterinen
Laajakulmanivelet kestävät jyrkemmissä kulmissa työskentelyn, sillä niissä normaalin ristinivelen tilalla on kaksoisristikko, joka käytännössä puolittaa yhdelle ristikolle kohdistuvan kuormituksen. Laajakulmanivelakselit sopivat hetkellisesti jopa 80 asteen kulmissa työskentelyn. Kuva: Tapio VesterinenTraktorikäytössä nivelakseleiden yleisimmät pyörimisnopeudet ovat standardoidut 540 ja 1 000 kierrosta minuutissa. Näitä nopeuksia käyttäen traktorin moottorin kierrosnopeus on yleensä sovitettu ulosoton välitysten avulla moottorin huippuväännön kierrosluvulle.
Moottoreiden tehojen kasvaessa otettiin käyttöön niin sanotut eco-nopeudet 540 E (750 k/min) ja 1 000 E. Akselit pyörivät edelleen 540 tai 1 000 k/min nopeutta, mutta polttoainetta säästyy kevyissä töissä moottorin alemman kierrosluvun ansiosta. Työkonetta suunnitellessaan työkoneen valmistaja valitsee yleensä koneen vaatiman kierrosnopeuden näistä kahdesta vaihtoehdosta työkoneen tarvitseman tehon määrän mukaan. Lisäksi on määritettävä käytettävä ura-akseli.
Nivelakseli sisältää usein voimansiirtoa suojaavan komponentin niissä koneyhdistelmissä, joissa sellainen tarvitaan. Esimerkiksi lumilingon kierukan väliin saattaa kiilautua kivi, tai torvi saattaa mennä tukkoon. Lingoissa käytetään ylikuormakytkimenä useimmiten murtopultti- tai levykytkintä.
Murtopulttikytkin sisältää nimensä mukaisesti murtopultin, joka katkeaa kun kuormitus ylittää sille asetetun raja-arvon. Tällöin voiman siirto loppuu ja pultti on vaihdettava. Levykytkimessä taas kitkalevyjen ja metallin välinen lepokitka ylittyy ja levyt alkavat luistaa. Tukoksen tai jumin selvittämisen jälkeen voimanotto voidaan kytkeä päälle ja työ voi jatkua, ilman osien vaihtoa.
Osa nivelakselin mitoista on standardoitu ja yleisesti puhutaankin eri tyypin akseleista niiden koon mukaan. Koko määräytyy akselin ristikoiden laakerikuppien ulkomittojen ja akseliputken halkaisijan perusteella. Osa valmistajista käyttää samalla mitoituksella olevia akselia, osa taas valmistaa komponentteja omilla mitoillaan. Helpointa onkin usein marssia oman akselimerkin varaosia myyvään liikkeeseen, josta osat löytyvät usein melko helposti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
