Miten saadaan siirrettyä 240 tonnia painava kaivinkone 250 kilometrin päähän? Näin onnistuu suuren koneen siirto erikoislavetilla
Kaivinkoneurakoitsija Matti Korpi pohti vaihtoehtoja, kun hänen yrityksensä yli 200 tonnia painavan Lima 2400 -kaivinkone piti saada siirrettyä uudelle työmaalle. Matkaa oli 250 kilometriä. Ratkaisuksi löytyi erikoiskuljetuksissa käytettävä katkaistava kehtolavetti.
Kuljetusta varten Lima 2400 -kaivinkoneesta purettiin ristikkopuomi, A-pukki, vastapainot ja telaketjut, jotka jouduttiin vielä katkaisemaan kahteen osaan kuljetuksen helpottamiseksi. Kuva: Heikki HaapakoskiKoneurakoitsija Matti Korven Lima 2400 -kaivinkone painaa kokonaisena 240 tonnia. Urakoitsija joutui miettimään jättikoneelleen kuljetusvaihtoehtoja, kun kone piti saada siirrettyä 250 kilometrin päähän. Kookasta konetta siirrettäessä pohdittavana on taloudellisten seikkojen lisäksi sopivan kuljetustavan valitseminen.
Vaihtoehtona olisi ollut menetellä kuten monesti aiemmin: ylävaunu nostetaan toiselle lavetille ja alavaunu toiselle. Tämä siirtotapa kuitenkin vaatii kaksi isoa nosturia sekä lähtöpäässä että määränpäässä.
Nykyisin on olemassa suuren kantavuuden lavetteja, joissa on pyöriä koko lavetin pituudella. Tämäntyyppistä lavettia käytettäessä kuljetuskorkeus olisi noussut liikaa, sillä Liman korkeus purettuna on 5,9 m. Lisäksi koneen ajaminen lavetille olisi ollut hankalaa, sillä koneen telojen väli on lähes yhtä suuri kuin lavetin leveys.
Ratkaisuksi löytyi Kuljetus Koiviston 11-akselinen Goldhoferin katkaistava kehtolavetti, jossa kuorma lepää lavetin keskellä olevan palkin varassa. Lavein kantavuus tällä kokoonpanolla oli 120 tonnia ja tyhjäpaino noin 64 tonnia. Kyseinen lavetti on modulaarinen eli siihen voi lisätä tai siitä voi vähentää akseleita tarpeen mukaan. Lima-kaivinkoneen kuljetuksessa käytetyn lavetin kokoonpanossa oli 11 akselia.
Valmistelussa iso työ
Kaivinkone piti kuljetusta varten purkaa pienempiin osiin. Koneen ristikkopuomi ja korkea A-pukki oli luonnollisesti irrotettava. Kävelytasot koneen ympäriltä poistettiin niiden leveyden vuoksi. Koneesta irrotettiin myös 30 tonnia vastapainoja.
Myös telaketjut oli pakko irrottaa, jotta kuljetuksen leveys ja paino saatiin sopivaksi. Kone oli ennen telojen irrottamista ajettava lavetin päälle. Kummankin puolen telat katkaistiin vielä kahteen osaan, jotta ne saatiin lastattua urakointiyrityksen omaan täysperävaunuyhdistelmään.
Ennen lähtöä kuljetuksen korkeus mitattiin ja etuauton kuljettaja sääti korkeuden autossa olevaan mastoon. Silloin etuauto voi varmistaa riittävän tilan kuljetukselle.
Katso Koneviestin nettisivuilta video kaivinkoneen kuljettamisesta
Tässä kuljetuksessa oli leveyden vuoksi oltava edessä kaksi etuautoa ja takana lisäksi yksi varoitusauto. Etummainen etuauto varoittaa vastaantulevaa liikennettä ja ohjaa vastaantulijat tarvittaessa bussipysäkeille tai risteysalueille odottamaan, ja seuraava etuauto varmistaa ajoreitin. Kuljetuksen aikana etuautojen kuljettajat ja lavetin kuljettaja ovat jatkuvasti yhteydessä toisiinsa puhelimilla.
Määränpäässä teloille tehtiin sorapedit niin, että niiden keskelle jäi juuri lavetin mentävä kolo. Telat nostettiin maahan valmiiksi odottamaan. Lavetin saavuttua perille se ajettiin telojen väliin, että kuormaa päästiin purkamaan.
Tämä oli Korvelle ensimmäinen kerta, kun tällaista kuljetusmenetelmää käytettiin. Siirto sujui niin hyvin, että kone on siirretty tällä tavalla myös toisen kerran.
Lue Koneviestin nettisivuilta lisää tietoa kuljetuksen vaiheista ja koneen purkamisesta sekä kokoamisesta!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Lima-jättiläiskaivinkoneen historiaa – koneen ensimmäinen työmaa oli Saimaan kanavalla
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



