Ryhmäpaine keulittaa mopoja ‒ tämän takia vanhemmat katsovat virittämistä läpi sormien
Lähes viidennes suomalaisista pitää mopolla keulimista vain lievänä liikennerikkomuksena.
Nuorten mopoilijoiden käytökseen vaikuttaa ryhmäpaine, mikä voi johtaa turhaan riskinottoon. Kuva: Kimmo HaimiMopolla ajetaan useimmiten teini-iässä, jolloin näyttämisen tarve on korkea. Silloin otetaan myös turhia riskejä, Liikenneturva muistuttaa.
Mopojen virittäminen kulkemaan sallittua kovempaa on edelleen valitettavan yleistä. Vanhempien on hyvä muistaa, että vähän viritettyä, laitettua tai tuunattua mopoa ei ole. Mopo on aina joko laillinen tai laiton.
Monesti vanhemmat saattavat uskoa oman lapsensa olevan paljon muita taitavampi ajaja ja sen takia katsovat virittämistä läpi sormien.
”Teknisesti taitava ajaja ei välttämättä ole liikennetaidollisesti taitava”, huomauttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.
”Piha-alueella, pelloilla ja radalla on harvemmin vastaantulijoita ja risteävää liikennettä, joiden huomiointia tulee myös opetella” Savolainen jatkaa.
Monen nuoren mopoiluun kuuluvat sudittelu ja keuliminen. Lähes viidennes suomalaisista pitää mopolla keulimista vain lievänä liikennerikkomuksena.
Savolainen muistuttaa, että keulittaessa kuljettaja keskittyy vain keulimiseen ja muun liikenteen huomiointi jää pois.
Ryhmäpaine vaikuttaa merkittävästi nuorten liikennekäyttäytymiseen ja voi johtaa riskinottoon. Liialliset ajonopeudet ja keuliminen ovat usein niitä liikennerikkomuksia, joihin nuoret yllyttävät toisiaan.
”Valitttavan usein kuski lähtee ryhmäpaineen myötä leikkiin mukaan. Myös liian usein näillä ’leikeillä’ on ikävät seuraamukset.”
Myös kapinointi sääntöjä vastaan kuuluu monesti tähän kehitysvaiheeseen.
”Jos arveluttaa tai pelottaa muiden hölmöily, todennäköisesti joku muukin kaveriporukassa ajattelee samoin”, sanoo Savolainen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



