
Sähköautojen kantama jää kauaksi luvatusta − norjalaistestissä vain yksi menestyjä
Sähköautojen kantama saattaa pohjoismaisilla kesäkeleilläkin jäädä jopa viidenneksen wltp-normin mukaista lyhyemmäksi.
BYD Seal pysyi Norjan Autoliiton sähköautotestissä kilometrin sisällä virallisesta wltp-normin mukaisesta kantamastaan. Kuva: Jarmo PalokallioNorjan Autoliiton tuoreimmassa tappotestissä vain yksi sähköauto ylitti sille luvatun kantaman. Suurin osa muista sähköautoista hyytyi selvästi ennen wltp-normin mukaista kilometrimäärää.
Norjalaistestissä täyteen ladatuilla sähköautoilla ajettiin Oslosta poispäin, kunnes ne hyytyivät. Tällä kertaa testattavia autoja oli 26 ja niistä pisimmälle eli 563 kilometrin matkan sinnitteli Renault Scenic E-Tech.
Scenic ei kelpotuloksesta huolimatta voittanut testiä, sillä sen taival jäi lähes 60 kilometriä auton virallisesta 622 kilometrin toimintamatkasta.
Parhaaseen tulokseen ylsi Mini Countryman, joka pystyi ainoana autona ylittämään wltp-normin mukaisen toimintamatkansa. Minin akusta riitti virtaa 428 kilometrille, missä oli bonusta 17 kilometriä.
Kiinalaisautoista BYD Seal U teki parhaan tuloksen. Se jäi virallisesta 500 kilometrin kantamastaan vain kilometrin. Sillä irtosi testin kakkossija.
Kärjen takana tuli ryhmä autoja, jotka jäivät virallisesta kantamastaan vajaa 10 prosenttia. Joukkoon kuului muun muassa tuttu Kia EV9, joka jäi 34 kilometrin päähän 563 kilometrin toimintamatkastaan.
Lähes 530 kilometrin toimintamatka oli suurella autolle silti hyvä suoritus.
Aika moni muukin suurella akulla varustettu sähköauto pystyi yli 500 kilometrin matkaan yhdellä latauksella. Asia alkaa siten olla niiden osalta kunnossa.
Opel Astran sähköversion kantama osuu kohtuullisen lähelle sille luvattua 406 kilometriä. Kuva: Jarmo PalokallioPienemmillä akuilla varustetuilla autoilla, kuten Stellantiksen Opel Astralle ja Peugeot E-308:lle luvattu toimintamatka jäi 400 kilometrin pintaan. Sekä Astra että 308 pärjäsivät testissä keskimääräistä paremmin.
Suurin osa testiautoista jäi 10−15 prosentin päähän wltp-lukemasta. Tähän joukkoon kuuluivat esimerkiksi testiin osallistuneet S ja Y Teslat.
Tuotakin tulosta voi pitää hyväksyttävänä, sillä autoilla ajettiin koleassa kevätkesän säässä, jossa lämpötila vaihteli 2 asteesta 17 asteeseen, ja kivuttavaakin riitti.
Suomen myydyimpiin sähköautoihin kuuluva Volvo EX30 jäi norjalaistestissä yli viidenneksen päähän wltp-lukemastaan. Kuva: Jarmo PalokallioYli viidenneksen päähän wltp-kilometreistä jääneiden autojen joukossa oli Volkswagen ID.7 ja Suomessa hyvin suosittu Volvo EX30.
Norjan Autoliitto testaa sähköautoja myös talvella. Silloin tulokset ovat luonnollisesti vielä heikompia.
Tuoreimmassa talvitestissä suomalaisille tutuista merkeistä Volkswagen ID.7, Toyota bz4x ja Polestar 2 jäivät yli 30 prosenttia optimiolosuhteisiin nojaavan wltp-normin mukaisesta kantamasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







