Rengaspaine on syytä tarkistaa pakkasella ‒ näin varaudut talvikeleihin ajoissa
Myös kuormattuna ajo vaatii rengaspaineen tarkastuksen.
Lämpöisessä hallissa vaihdetun talvirenkaan rengaspaine kannattaa tarkistaa pakkasella. Kuva: Sanne KatainenTalvirenkaiden paineet on monessa autossa asetettu kohdalleen alle vaihdon yhteydessä lämpimässä hallissa. Lämpötilan pudotessa pakkasen puolelle rengaspaineet on syytä tarkistaa uudelleen.
Lämpötilan laskeminen alentaa renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria 10:tä astetta kohti. Jos renkaat on vaihdettu alle ja paineet säädetty ohjearvoihin lämpimässä hallissa, ne ovat jo näin pikkupakkasella alipaineiset, Autoliitto varoittaa.
Asia on huomioitava myös talven aikana, jos sää kylmenee merkittävästi. Rengaspaineet voivat muuttua matkankin aikana, jos esimerkiksi Etelä-Suomen nollakeleistä ajetaan Lapin paukkupakkasiin.
”Yleisesti suositellaan, että talvirenkaisiin tulisi laittaa jo valmiiksi 0,2 baria enemmän painetta, kuin mitä valmistaja suosittelee. Näin pyritään tasaamaan juuri lämpötilanvaihteluiden aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa tiedotteessa.
Pieni ylipaine renkaassa ei ole haitaksi, alipaine sen sijaan on. Vajaapaineinen rengas vaikeuttaa auton hallintaa, pidentää jarrutusmatkaa, lisää polttoaineenkulutusta, kuluu nopeammin ja myös hajoaa helpommin.
Rengaspaineet tulisi tarkistaa myös silloin, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan. Joka tapauksessa paineet kannattaa tarkistaa noin kerran kuukaudessa.
”Rengaspaineet pitäisi aina mitata kylmistä renkaista eli ei heti ajon jälkeen. Ajossa kylmä rengas lämpiää, joten painetta ei saada varmasti oikeaksi.”
Kun rengaspaineet ovat suunnitellut ja keskenään oikeassa suhteessa, rengas ohjautuu tarkasti ja on mukava sekä turvallinen ajaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




