Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • EU:n kiristyvät päästörajoitukset iskevät uusiin polttomoottoriautoihin

    Volvo aikoo siirtyä pelkästään täyssähköautoihin vuonna 2030.
    Volvo on ladattavien hybridien ja nelivetojen markkinajohtaja. Kuvassa S60 tehokkaana Polestarina, jonka tunnistaa pienestä logosta ja kultaisista jarrusatuloista.
    Volvo on ladattavien hybridien ja nelivetojen markkinajohtaja. Kuvassa S60 tehokkaana Polestarina, jonka tunnistaa pienestä logosta ja kultaisista jarrusatuloista. Kuva: Jarmo Palokallio

    EU:n komission valmistelussa olevan ilmastopaketin odotetaan leikkaavan uusien autojen päästöjä rajusti. Jatkuvasti tiukentuvat normit voivat joidenkin arvioiden mukaan jopa lopettaa uusien polttomoottoriautojen myynnin reilussa kymmenessä vuodessa eli vuoteen 2035 mennessä.

    Nykyisten päästörajojen mukaan Euroopassa myytävien henkilöautojen keskipäästöjen pitää pudota lähes 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

    EU:n kasvihuonekaasupäästöistä lähes 30 prosenttia on edelleen peräisin liikenteestä. Siitä noin puolet on peräisin henkilöautoista ja pakettiautoista.

    Komission tavoitteena on, että EU olisi hiilineutraali vuonna 2050. Se edellyttää, että liikenteen päästöjä on leikattava 90 prosenttia.

    Se pakottaa vähentämään uusien polttomoottoriautojen osuutta rajusti.

    EU:n lisäksi vastaavia hankkeita on käynnissä muuallakin, kuten Britanniassa ja Kaliforniassa.

    Autojen valmistajat ovat ottaneet komission suunnitelmat ja tiedossa olevat rankaisusakot tosissaan. Ne vaihtavat mallistojaan sähköiseksi vauhdilla. Samalla suuret autonvalmistajat ovat pohtineet muutenkin tulevaisuutta.

    Esimerkiksi Volkswagen näkee autonvalmistajien tulevaisuuden rakentuvan sähköisen liikkumisen ja erilaisten palvelupakettien ja ohjelmistojen varaan.

    Konserniin kuuluva Audi lopettaa bensiini- ja dieselautojen valmistuksen vuoteen 2033 mennessä. Merkin uudet mallit ovat pelkkiä sähköautoja jo vuodesta 2026 alkaen..

    Myös kiinalaisomisteinen Volvo on yksi etunojaa sähköistymiseen hakevista autonvalmistajista. Volvo aikoo tiputtaa polttomoottorit pois valikoimistaan jo vuoteen 2030 mennessä.

    Siirtymävaihetta Volvo pehmittää ladattavilla hybrideillä. Vuonna 2025 täyssähköautojen pitäisi kuitenkin haukata jo puolet Volvon myynnistä.

    Tavoitteisiin kuuluu sähköautojen kaupan siirtäminen verkkoon. Nykyisen myyntiverkon tehtäväksi jäisi autojen luovutus ja huolto.

    Sähköautojen osalta Volvolla riittää kirittävää. Merkin ensimmäinen täyssähköinen XC40 on vasta päässyt kunnolla myyntiin.

    Sen sijaan Volvon ladattavat hybridit ovat saaneet suuren suosion Suomessa. Niiden osalta Volvon mallisto on Suomen myydyin. Volvo pitää kärkipaikkaa myös nelivetoisten automallien puolella.

    Toukokuun rekisteröintitilastossa suosituin Volvo oli XC60 -katumaasturi, joka kiilasi pienemmän XC40:n ohitse. XC60:n myynti on alkuvuonna kasvanut kahdella kolmasosalla 1 276 kappaleeseen.

    MT:n testiin valikoitui saman sarjan perinteisempi S60 -malli tehokkaana Polestar -versiona.

    Auton luonteesta kertovat Polestar -lätkät auton nokalla ja perässä ovat yllättävän pienet, tylsät ja värittömät. Niiden sijaan auton tehot paljastuvat kullankeltaisista jarrusatuloista ja turvavöistä.

    Erottuvuus voisi olla parempikin.

    Jonkinverran ihmetystä herättää koko Polestar -nimen käyttö Volvon huippumallissa. Polestar kun on myös oma, Volvosta irtautunut automerkki, joka rakentaa omaa brändiään.

    Keltaisten turvavöiden lisäksi S60 Polestar tarjoaa ostajalle normaalia tukevamman alustan ja siihen sopivan tehomyllyn. Auto suorastaan imeytyy tiehen ja se ottaa mutkat kuin kiskoilla.

    Tehoja riittää yllin kyllin normaalikäyttöön. Jonkinlaisena rajoitteena yli 400 hevosvoiman tehoille toimii auton yli 2 tonnin massa.

    Nollasta sataan auto singahtaa silti 4,4 sekunnissa.

    Auton norminmukainen toimintasäde pelkällä sähköllä on noin 50 kilometriä. Sen ansiosta auton virallinen kulutus jää 2,1 litraan 100 kilometriä. Matka-ajossa kulutus asettuu luonnollisesti paljon korkeammalle, 6-8 litraan ajotavasta riippuen.

    S60 on kaikin puolin toimiva paketti. Auton ulkonäkö, laatu, tehot ja käytännöllisyys haastavat vastaavia saksalaisia premium-automerkkejä ihan tosissaan. Vetokykyäkin autolla on 2000 kiloa.

    S60 Polestarin alkaen hinta on noin 65 000 euroa.