
Onko bensa- ja dieselautoilla tulevaisuutta? Vihreät ja vasemmisto kannattavat kieltoa, muut porkkanaa
Kiellon pitäisi olla käytännössä EU:n laajuinen, koska yhdessä maassa tyyppihyväksytty auto pitää voida rekisteröidä kaikissa muissakin EU-maissa.
Uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltoa on ehdotettu muun muassa Ruotsissa ja Tanskassa. Kuva: Carolina HusuEnemmistö vihreiden ja vasemmistoliiton MT:n vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista kannattaa uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä EU:ssa vuoteen 2030 mennessä.
Muissa puolueissa enemmistö ehdokkaista enemmistö asettuu kieltoa vastaan.
Bensa- ja dieselautojen uusmyynnin kielto ei ole ollut EU:n asialistalla. Sitä on ehdotettu muun muassa Ruotsissa ja Tanskassa.
Yksittäinen jäsenmaa ei voisi täysin kieltää myyntiä, sillä EU-sääntöjen mukaan yhdessä maassa tyyppihyväksytty auto pitää voida rekisteröidä kaikissa muissakin EU-maissa.
Kieltoa puoltavat ehdokkaat perustelevat kantaansa liikenteen päästövähennysten jouduttamisella.
"EU:n autoteollisuus on valitettavan hidas uudistumaan, joten voimakas poliittinen ohjaus on siksi tarpeen", toteaa vihreiden Silja Keränen.
Kieltoa vastustavista ehdokkaista moni korostaa bio- ja synteettisten polttoaineiden merkitystä. Niitä voidaan käyttää bensan ja dieselin tavoin samoilla moottoreilla.
Perinteinen vasta-argumentti biopolttoaineisiin nojautuvalle ratkaisulle on, että biopolttoaineiden rajallisen määrän vuoksi ne olisi varattava vaikeasti sähköistettävien raskaan liikenteen ja lentokoneiden tarpeisiin.
Sähköautoilu ei ole välttämättä vähäpäästöistä, huomauttaa RKP:n Nils Torvalds.
"Esimerkiksi Saksassa ajettava sähköauto tuottaa noin 125 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden johtuen Saksan 'energiamiksistä', jossa noin puolet tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla."
Kieltoja vastustavat ehdokkaat haluavat kepin sijaan porkkanoita vähäpäästöisille autoille.
"EU:n pitää helpottaa autojen muuttamista bioetanoli- tai biokaasuautoiksi sekä tukea sähköautojen ostamista niin, että ihmisten on helpompaa tehdä autoilustaan ympäristöystävällisempää", ehdottaa keskustan Suvi Mäkeläinen.
Myös vihreiden Heidi Hautala empii kieltolinjaa, vaikka kannattaakin kieltoa.
"Jyrkät kiellot eivät ole paras keino EU:n keinovalikoimassa, tosin jo pelkkä keskustelu kiellosta saa autonvalmistajat kehittämään vaihtoehtoja."
MT:n EU-vaalikone toimii osoitteessa mt.fi/vaalikone.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
