Polestar 3 on sähköautomerkin ensimmäinen katumaasturi
Polestarin uutta sähköautoa myydään Suomessa hintaan 92 700 euroa.Kööpenhamina
Polestar 3 -sähköauto kuvattuna 13. lokakuuta Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa. Kuva: Jukka KoivulaSähköautomerkki Polestar on julkistanut ensimmäisen katumaasturinsa Polestar 3:n.
Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath korostaa tulokkaan poikkeavan erityisesti muotoilultaan kahdesta edellisestä sähköautomerkin autosta, Polestar 1:stä ja 2:sta.
”Voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että tässä on auto, jossa kiteytyy koko merkkimme brändin sydän. Auton aerodynamiikkaa ja muotoilua on rakennettu pikkutarkasti. Sen sisätilat on rakennettu tilaviksi ja ilmaviksi”, Ingenlaht kuvaili Polestar 3:n maailmanensi-illassa.
Kyseessä on ensimmäinen Polestar, joka on kokonaisuudessaan sähköautomerkin omaa muotoilua. Kaksi edellistä Polestaria nojaavat muotoilussaan sisarautomerkki Volvoon.
”Polestar 3 osoittaa suuntaa sille, mihin autobrändimme on kulkemassa tulevaisuudessa”, Polestarin muotoilujohtaja Maximillian Missoni sanoo.
Toimitusjohtaja Ingenlathin mukaan Polestar on paraikaa vaiheessa, jossa yritys tavoittelee nopeaa kasvua.
”Saadaksemme yhtiön kasvamaan täytyy Polestarin tuotanto saada rullaamaan riittävällä volyymilla kaikilla maailman päämarkkina-alueilla”, Ingenlaht toteaa.
Polestarilla on tällä hetkellä tuotantolinjastot Kiinassa Chengdussa sekä Yhdysvalloissa Pohjois-Carolinassa.
Polestar 3:n maailmanensi-ilta järjestettiin Kööpenhaminassa Tanskassa 12.–13. lokakuuta.
Tuoreeltaan myyntiin tulleen auton voi tilata myös Suomeen.
”Se voidaan toimittaa perille vuoden 2023 neljännellä kvartaalilla”, Polestar Suomen pr- ja viestintäpäällikkö Johanna Laune kertoo.
Polestar Suomen toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi katsoo, että aika on ollut otollinen Polestarin sähköautojen saapumiselle Suomen markkinoille.
”Sähköautomarkkinat ovat viimeisten kahden vuoden aikana kasvaneet nopeasti maailmanlaajuisesti. Suomen markkinoilla on ollut selkeästi tilausta myös brändille ja tuotteelle, joka huomioi kestävän kehityksen, designin ja suorituskyvyn”, Luopajärvi sanoo.
Polestar 2 -autoja Suomen maanteillä liikkuu jo noin 700 kappaletta.
Uuden Polestar 3 -mallin suurimpina vahvuuksina Luopajärvi pitää auton suorituskykyä sekä kehittynyttä akkukapasiteettia.
”Myös latausnopeus on aiempaa parempi. Varustelutaso on laadukas ja kattava.”
Täyssähköinen, 5-paikkainen Polestar 3 -katumaasturi saapuu markkinoille kaksimoottorisella takapainotteisella voimansiirrolla. Taaemman sähkömoottorin voi halutessaan kytkeä pois käytöstä.
Vakiomalli kehittää tehoa 360 kW ja vääntöä 840 Nm. Valinnaisen Performance-paketin myötä kokonaisteho nousee 380 kW:iin ja vääntö 910 Nm:iin.
Polestar 3:n 111 kWh:n akku tarjoaa enimmillään 610 kilometrin toimintamatkan. Akkutyyppinä käytössä on 400 V:n litiumioni.
Auton akseliväli on 2 985 mm, pituus 4 900 mm ja korkeus 1 627 mm (1 614 mm Euroopassa).
Auton takaosassa on 484-litrainen tavaratila.
Polestar 3:n älyominaisuudet on keskitetty Nvidian Driven keskustietokoneeseen, joka käyttää Volvon ohjelmistoa.
Polestar 3:ssa on vakiona viisi tutkamoduulia, viisi ulkokameraa ja kaksitoista ultraäänianturia.
Polestar 3:n tilaushinta Suomeen on 92 700 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




