Autokanta vanhenee käsiin suurten kasvukeskusten ulkopuolella
Erityisen nopeaa autokannan ikääntyminen on Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa.Autokanta on koronapandemian aikana ikääntynyt harppauksin. Vanhenevilla autoilla ajetaan etenkin suurten kasvukeskusten ulkopuolella.
Autoalan seurannan mukaan autojen keski-ikä on Suomessa kasvanut yhtäjaksoisesti jo vuodesta 2008 alkaen. Henkilöautojen keski-ikä nousi viime vuonna jo 12,6 vuoteen ja romutusikä 22 vuoteen.
Autokannan vanheneminen johtuu ensisijaisesti ensirekisteröintien pienestä määrästä. Viime vuosina on ensirekisteröity alle 100 000 uutta henkilöautoa, kun koko 2000-luvulla keskimääräinen rekisteröintimäärä on ollut noin 120 000 henkilöautoa vuodessa.
”Jotta autokannan keski-ikä palaisi 2010-luvun tasolle, uusia autoja pitäisi rekisteröidä noin 140 000 autoa vuodessa”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Viime vuonna autokauppaa hidasti uusien autojen puolijohdepulasta johtuneet toimitusvaikeudet. Osa ostajista päätyi käytettyihin autoihin.
Ensirekisteröintien määrä vaihtelee alueittain. Uudellamaalla ensirekisteröitiin viime vuonna autoja asukasta kohti lähes saman verran kuin muissa Pohjoismaissa. Muissa maakunnissa uusia autoja rekisteröidään selvästi vähemmän.
Vähiten uusia autoja ensirekisteröidään asukasta kohti laskettuna Kainuussa ja Pohjanmaan maakunnissa.
Ensirekisteröinnit heijastuvat autokannan ikään. Autokannan ikääntyminen on ollut nopeaa erityisesti niissä maakunnissa, joissa ei ole suuria kasvukeskuksia.
Henkilöautokannan keski-ikä on Uudellamaalla 10,3 vuotta. Keski-ikä on korkein Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, 14,6 vuotta.
Autokanta on ikääntynyt nopeimmin Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa.
”Uusien autojen kysyntää voitaisiin nopeuttaa alentamalla auton hankinnan yhteydessä maksettavaa autoveroa. Nollapäästöisiltä autoilta vero poistettiin lokakuun alussa, mikä onkin lisännyt täyssähköautojen kysyntää yli odotusten", muistuttaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Koko autokannan kierto nopeutuu kuitenkin vasta kun uusien autojen hinta alenee myös edullisemmissa hintaryhmissä, koska sähköautot ovat vielä selvästi muita autoja kalliimpia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

