Volkswagen Golf -farkusta tarjolla maastoversio
Volkswagen tarjoaa Golf Variantista sopivia versioita mitä erilaisimpiin tarpeisiin. R-merkinnällä varustetut Golfit mielivät ratakäyttöön. Kevyeen maastoajoon on tarjolla Alltrack.
Erikoismallit ovat ulkoisesti hyvin lähellä perusversiota. Asiantuntijat erottavat ne pienistä yksityiskohdista, maavarasta, pakoputkien määristä ja logoista.
Myös autojen sisätiloissa on vähän eroja. Esimerkiksi tavaratila on kaikissa versioissa sama.
Alltrackin selvin ero perus-Golfiin on nelivetoisuus. Sen lisäksi autossa on 20 millimetriä enemmän maavaraa. Korkeampi rengasprofiili kasvattaa maavaraa vielä sentillä.
Korkeampi maavara tuo kyytiin pientä heijausta epätasaisilla pinnoilla. Myös rengasmelua tunkee sisään heikoilla asfalttipinnoilla. Siksi autoa ei kannata välttämättä hankkia suurimmilla mahdollisilla vanteilla.
Golfin käyttöalue kattaa varsin heikkokuntoiset ja auraamattomat tiet. Auton asetuksista löytyy offroad-asento, joka muuttaa kaasupolkimen liikkeen vaikutusta ja aktivoi alamäkihidastimen.
Viidennen sukupolven Haldex-järjestelmä toimii hienosti. Neliveto tulee avuksi tarvittaessa. Pahoissa paikoissa voima jakautuu tasan etu- ja takapyörille.
Nelivedon apuna on sähköinen tasauspyörästön lukitus, joka on kytketty ESC-ajonvakautusjärjestelmään. Varsinaiseen maastoajoon kannattaa hankkia toisenlaisia kulkuvälineitä.
Moottoreita on tarjolla kolme, 150-hevosvoimainen turbodiesel toimii käsivalintaisella vaihteistolla. Tehokkaampi diesel ja 1,8 litrainen TSI-bensakone on varustettu DSG-automaatilla.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
