Chevrolet Trax iskee hinnalla
Chevrolet Trax on kovaan kiitoon nousseen Opel Mokkan sisarmalli. Se hakee asiakkaita hinta edellä.
Vaikka Trax ja Mokka kootaan samalla linjalla Etelä-Koreassa, ne ovat mukavan omanlaisiaan.
Siinä missä Mokka on muokattu eurooppalaiseksi, Trax on puhdaslinjainen nyky-Chevrolet. Se saa auton kyydinkin tuntumaan aavistuksen keskivertomenopeliä pehmeämmältä.
Trax on helppo käsiteltävä ja korkeus takaa hyvän näkyvyyden. Ohjaus on kelvollinen, eli siihen ei kiinnitä suurta huomiota.
Hallintalaitteet ovat kohdallaan. Mittaristo sekoittaa perinteistä viisarinäyttöä ja digiaikaa. Ratkaisu on toimiva, mutta vähän halvan oloinen eikä kovin tyylikäs.
Penkit ovat mukavat ja tilaa riittää takanakin. Auton kuljetuskapasiteettia lisää, että takapenkkien lisäksi myös toinen etupenkki taittuu alas eteen.
Maaseudun Tulevaisuus ajoi Traxin 1,4 litran bensaturbolla ja 1,7 litran dieselkoneella. Dieselkoneen nakutus kuului sisälle yllättävän selvästi. Sen perusteella voi olettaa, että talvella myös nastarenkaiden melua tunkee sisään koteloiden kautta.
Sen sijaan 1,4 litran bensakone tarjosi hiljaista kyytiä sileällä asfaltilla ja kesäkumeilla. Kumpikin kone riittää auton liikuttamiseen.
Neliveto parantaa auton käytettävyyttä heikoilla teillä ja talvikeleillä. Neliveto on aina päällä auton lähtiessä liikkeelle, minkä jälkeen se siirtyy etuvedolle alustan pidon mukaan.
Itselle ei täysin aukea GM:n taktiikka, jolla melko samanlaista autoa tarjotaan asiakkaille sekä Opelina että Chevroletina. Ja vielä niin, että merkit kilpailevat toisiaan vastaan.
Chevrolet hakee asiakkaita Opelia edullisemmilla hinnoilla. Etuvetoisen Trax LS:n lähtöhinta on painettu 19 900 euroon, joten siltä odotetaan kovaa myyntiä.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
