Civic Tourer nousee ykköseksi tavaratilalla
Honda Civicin farmariversio on sekä ulkoa että sisältä hyvin sutjakka. Auton tavaratila on silti luokkansa suurin.
Civic-kuskin työtila on hyvin kompakti. Tiivistys menee jopa tiukan puolelle, jos ykkösvaihde on silmässä. Silloin esimerkiksi penkinlämmittimien päälle laitto vaatii sorminäppäryyttä. Muuten kaikki on kivasti hollilla.
Edellisen sukupolven tapaan auton etuosa on erittäin siro ja virtaviivainen. Muodot miellyttävät myös naisia.
Muotoilun ehdoilla edennyt suunnittelu kostautuu heikkona näkyvyytenä takaviistoon. Business-mallin peruutuskamera tulee siis tarpeeseen.
Pitkälle eteen kurkottava A-pilari vaatii kuskilta huolellisuutta risteyksissä.
Takaovien kahvat ovat piilotettu sivuikkunoiden yhteyteen. Ensimmäisellä kerralla ovea joutuu vilkaisemaan pariin kertaan ennen kahvan löytymistä. Kaukaa ratkaisu näyttää hyvältä.
Varsinainen myyntivaltti löytyy tavaratilasta. Täyteen ahtamalla se vetää 624 litraa. Ruuma on siltä osin luokkansa ykkönen ja kaiken lisäksi se on helppokäyttöinen.
Tavaratilan käyttökelpoisuutta parantaa iso luukku ja matalahko lastauskynnys. Välipohjan käsittely hoituu käden käänteessä. Jopa suojapeitteelle on mietitty oma lokero.
Myös takaistuimet ovat monitoimiset. Niiden istuinosat taittuvat penkin selkänojaa vasten, mikä mahdollistaa korkeiden esineiden kuljetuksen ja lastauksen suoraan sivusta.
Jättimäisen tavaratilan kääntöpuolena on takapenkin matkustajien jalkatilojen lievä ahtaus.
Konehuoneen puolelle tarjolla on 1,6 litran turbodiesel tai 1,8 litran bensiinikone.
Koeajossa 1,6 litran diesel osoittautui varsin pirteäksi. Rauhallisessa talviajossa polttoainetta kului 6,5 litraa sadalla kilometrillä eli lähes tuplamäärä viralliseen kulutukseen verrattuna.
Tourerin vakiovarustus kattaa kattokiskot, monitoiminäytön, automaatti-ilmastoinnin ja vakionopeussäätimen.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
