Dacia Jogger tarjoaa seitsemän hengen perheauton 19 000 euron lähtöhinnalla
Auton myynti alkaa käsivaihteisella bensamoottorilla, hybridiautomaatti on luvassa myöhemmin.Dacian uusi seitsemänpaikkainen Jogger korvaa sekä vanhan MCV -farmarin että Lodgy -tila-auton. Valmistaja odottaa sen nousevan yhdeksi tärkeimmistä syömähampaistaan.
Keulasta Jogger muistuttaa uutta Saderoa. Kätevät taakkatelineiksi taittuvat kattokiskot ovat aiemmasta Stepway-mallista tutut.
Auton ulkonäön vetävyydestä seitsemänpaikkaisuus verottaa osan. Dacia on silti onnistunut yhdistämään Joggeriin halutut ominaisuudet. Autossa on sekä tilaa että maavaraa moneen kuljetustarpeeseen.
Sandero tulee mieleen myös sisällä auton etuosassa. Kuskin eteen aukeava mittaristo on analoginen, mutta keskellä on moderni diginäyttö.
Kolmannelle penkkiriville kulkua helpottaa takaoven omintakeinen suunnittelu. Se on selvästi etuovea leveämpi ja peräti neljä senttimetriä korkeampi. Siltä osalta mieleen tulee aavistus taannoisesta Skoda Roomsterista.
Auton pituus on 4,55 metriä. Kolmannen penkkirivin mahdollistaa 2,9 metrin akseliväli. Seitsemän hengen versiossa viimeiselle penkkiriville pääsee, kun keskipenkit taitetaan kasaan ja kipataan etupenkkejä vasten.
Joggerin penkkirivit on porrastettu niin, että takana istutaan korkeammalla kuin edessä. Se parantaa näkyvyyttä.
Viimeisellä penkkirivillä riittää korkeutta hyvin, mutta aikuisen polvet jäävät väistämättä koukkuun. Irrotettavien lisäpenkkien hinta on 1000 euroa.
Joggerin tavaratila elää tilanteen mukaan. Ilman kolmatta penkkiriviä takakontti vetää peräti 708 litraa. Kolmannen penkkirivin kanssa tavaratila kutistuu 160 litraan.
Auton takapää on harteikas ja takavaloihin on lainattu ripaus volvomaisuutta.
Joggerin esittelyssä valmistaja kehui auton keveyttä. Se painaa vain 1200 kiloa, minkä vuoksi auto pärjää pienellä moottorilla.
Joggerin myynti lähtee käyntiin 1,0 litraisella kolmisylinterisellä polttomoottorilla ja siihen yhdistetyllä käsivaihteella. Automaattivaihteisto tulee tarjolle vuonna 2023, kun mallisto täydentyy täyshybridiversiolla.
Hybridissä on 1,6 litran bensakone ja kaksi sähkömoottoria.
Perusmoottorista irtoaa 110 hevosvoimaa, mikä riitti hyvin kahden hengen kuormalla tehdyllä koeajolla. Pientä polkemista ja oikean vaihteen hakemista kyyti kuitenkin vaati, sillä moottorista alkoi löytyä vääntöä vasta noin 2000 kierroksella.
Nollasta sataan kilometriin tunnissa auto kiihtyy reilussa 11 sekunnissa.
Heikon alaväännön tuomaan vaihtamistarpeeseen törmää varmaan vielä herkemmin, jos autoa ajaa täydellä kuormalla.
Jaggerin WLTP-normin mukainen kulutus jää 5,7 litraan sadalla kilometrillä.
Plussaa auto saa 20 sentin maavarasta. Sillä pärjää mökki- ja metsäteilläkin. Vetokykyä autosta löytyy 1200 kiloa eli auton oman massan verran.
Mielenkiintoinen tieto on, että Dacia on uusimassa logonsa. Se tulee jatkossa kaikkiin uusiin malleihin, mutta jostain syystä Joggerin myynti ei ala uudella logolla, vaan sen keulaan istutetaan aluksi vanha logo.
Joggerin valtteihin kuuluu daciamainen hinnoittelu. Alkaen hinta on puristettu noin 18 000 euroon ja parhailla varusteillakin hinta jää 21 000 euroon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

