K-ryhmän mukaan sähköautokeskustelussa on realismi hukassa
”Liikenneministeriön tavoitteista pitää ottaa nolla pois perästä.”
Käyttövoimakeskustelu hämää auton ostajia. Aika harva ostaja on vielä valmis siirtymään täyssähköautoon. Kuva: Jarmo PalokallioVolkswagen-konsernin tuotteita maahantuova K-ryhmä toivoo autokaupalle työrauhaa.
”Volkswagen-konsernin näkemys on, että sähköautojen ja hybridien osuus nousee neljännekseen vuoteen 2025 mennessä. Se tarkoittaa, että polttomoottoreiden osuus on edelleen 75 prosenttia”, toteaa K-Auton toimitusjohtaja Johan Friman.
Friman pitää liikenneministeriön työryhmän esittämiä tavoitteita sähköautojen määrän kasvattamisesta täysin epärealistisina. Ministeriön julkaiseman toimenpideohjelman mukaan vuonna 2030 Suomessa on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa.
”Tuo tavoite ei varmasti toteudu. Sähköautojen määrästä pitäisi ottaa nolla pois perästä. Hyvä jos niitä on 80 000 tuolloin.”
Friman toivoo, että keskustelu asian tiimoilta rauhoittuisi. Auton ostajilla pitää olla varmuus, että heidän valintansa ei menetä jälleenmyyntiarvoaan uusien sääntöjen takia.
Käyttövoimakeskustelun velloessa autokaupan rahoitusratkaisut luovat ostajille turvaa. Rahoitussopimus poistaa riskin jäännösarvon romahtamisesta.
Autoalan yhteinen näkemys on, että parhaiten päästöjä saadaan alas autokantaa uusimalla. Sitä voi nopeuttaa veroratkaisuilla. Käytännössä se tarkoittaa autoveron tasaista laskua ja ajoneuvoveron nostoa.
”Sähköautojen yleistymiseen kannattaisi kokeilla kyseisten työsuhdeautojen verotusarvon merkittävää helpotusta”, Friman ehdottaa.
K-ryhmä satsaa itsekin liikenteen sähköistämiseen. Se rakentaa kauppojensa yhteyteen 70 paikkakunnalle 400 latauspistettä.
Frimanin mukaan latauspaikkojen rakentamisen taustalla on yksinkertainen logiikka. K-Auto tuo maahan sähköautoja, jotka tarvitsevat latauspaikkoja.
Latauspaikkojen lisääntyminen helpottaa sähköautoilua ja lisää niiden suosiota. Samalla latauspaikat ohjaavat sähköautoilijat K-kauppojen asiakkaiksi.
Ladattavien hybridien ekologisuutta rasittaa, että niitä ostetaan myös pelkän veroedun takia. Silloin niitä ei juuri latailla, vaan matkat hoidetaan polttomoottorin turvin.
MT:n syksyllä teettämän kyselyn mukaan vain harva ostaja on vielä valmis siirtymään täyssähköautoon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
