
Renault Arkanan täyshybridi tuo oikeaa säästöä – koeajosta kiitosta pihille tekniikalle
Uusi katumaasturi kerää katseita sulavilla linjoillaan.
Renault Arkanan täyshybridin virallinen kulutus jää alle 5 litraan 100 kilometrillä. Kuva: Jarmo PalokallioRenault Arkana kuuluu katseita kerääviin autouutuuksiin. Koeajon perusteella sille voi jakaa kiitosta myös hyvin pihistä hybriditekniikasta.
Renault Arkana E-Tech tarjoaa tilavan ja sulavalinjaisen vaihtoehdon perinteisille perheautoille. Auton omistajalle iloa tuottaa myös hyvin toimiva hybridimoottori, joka pitää auton kulutuksen oikeasti matalalla.
Auto on etuvetoinen sekä täyshybridinä että sen vaihtoehtona olevalla kevythybridi-bensakoneella varustettuna. Ladattavaa hybridiä Arkanasta ei ole tarjolla.
Arkana iskee keskikokoisten katumaastureiden sarjaan coupemaisella olemuksella. Laskevasta kattolinjasta huolimatta auton tilankäyttö on mallikasta.
Arkana on rakennettu samalle alustalle, kuin Renault Clio ja Captur. Mitoiltaan se lähentelee kuitenkin astetta suurempaa Kadjaria.
Sisällä auto tuntuu suorastaan väljältä. Se ei ole ihme, sillä autolla on pituutta 4,57 metriä ja akselivälikin on 2,72 metriä.
Tavaratilaa täyshybridiversiossa on 480 litraa. Bensiiniversion kontti vetää puolestaan yli 500 litraa.
Auton karvalakkiversiota liikuttaa 1,3 litran bensiinimoottori, johon on kytketty automaattivaihteisto. Koeajetussa E-Tech -versiossa voimalinjaan kuuluu 1,6 litran polttomoottori ja sähkömoottorit.
Hybridiversion tavaratilan pohjan alta löytyy 12 kilowattitunnin akusto. Se mahdollistaa kaupunkiajossa jopa 40 prosentin polttoainesäästön.
Arkana vaikutti matka-ajossa hyvin bensapihiltä. Siististi ajamalla se kulki alle 5 litran kulutuksella 100 kilometrillä. Moottoritienopeuksillakin kulutus pysyi alle 6 litrassa.
Siltä osin suoritus on oivallinen millä mittarilla hyvänsä.
Arkana lähtee aina liikkeelle pelkillä sähkömoottoreilla. Ajossa bensamoottori tulee mukaan ja se myös lataa välillä akkuja.
Polttomoottorin ja sähkömoottoreiden akseleiden pyörimisnopeuksien täsmäys eli vaihteiden vaihto tuntuu tasaisessa ajossa pieninä nykäyksinä.
Polttomoottoriversion lähtöhinta on 28 990 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
