Harva autoilija tietää, paljonko auton pito oikeasti maksaa ‒tämä on vielä polttoainettakin suurempi kuluerä
Harva autoilija tietää, paljonko auton pito oikeasti maksaa ja mistä kustannukset koostuvat.
Ajonopeuden alentaminen säästää 1–2 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Suurin säästö saavutetaan moottoritienopeudesta tinkimällä. Kuva: Kari LindholmSuurin kustannus autoilussa muodostuu uuden auton hankinnasta ja rahoituksesta sekä tämän jälkeisestä auton arvon nopeasta alentumisesta. Kun pakasta vedetty peltilehmä ajetaan ulos autoliikkeestä, hinnasta lähtee tuhansia euroja muutaman metrin matkalla.
Santanderin tuoreessa kyselyssä havaittiin, että vain joka kuudes autoilija osaa arvioida autonsa kustannukset oikein. Autoliitto on samoilla linjoilla.
”Arvon alenema jää monelta uuden auton ostajalta huomioimatta. Jos ostaa kymppitonnin auton, käyttökustannukset ovat suuremmassa roolissa kuin jos ostaa uuden auton”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.
Moni polttoaineen hintojen nousua pelästynyt keskittyy polttoaineen säästämiseen ja harkitsee ehkä sähköautoiluakin sen sijaan, että tarkastelisi autoilun kokonaiskustannuksia.
”Ei ole realismia, että muutaman tonnin autolla ajava – jolla tekee tiukkaa ostaa siihen polttoainetta – ryhtyisi ostamaan kallista sähköautoa”, Tolvanen huomauttaa.
Kokonaiskustannukset muodostuvat rahoituskustannusten, arvon aleneman sekä polttoaineen lisäksi muun muassa ajoneuvoverosta, huolloista, renkaista, pysäköinnistä, pesuista ja vakuutuksista.
”Vakuutuslain uudistuminen lisäsi kilpailua liikennevakuutuksissa. Vapaaehtoisten vakuutusten tarpeellisuutta kannattaa pohtia.”
Ahkeralla kilpailuttamisella ja vaikkapa edullisemman pysäköintipaikan hankinnalla hintatietoinen saa aikaiseksi tuntuvia autoiluun kohdistuvia säästöjä vuositasolla, mutta rahapulassa kituuttava tarvitsee nopeampia säästökohteita.
Tolvasen mukaan automatkojen yhdistely tai niiden tekemättä jättäminen sekä muiden kulkuneuvojen käyttäminen ja taloudellinen ajotapa ovat hyviä säästökeinoja. Nopeuden laskeminen tuo polttoainesäästöjä välittömästi, mutta kulutuksessa löytyy eroja eri käyttövoimien välillä.
”Testeissä on havaittu, että ajonopeuden nostaminen kasvattaa varsinkin pienen bensiinimoottorin keskikulutusta enemmän kuin dieselmoottorin”, Tolvanen kertoo.
Liikenneturvan aluekouluttajan Jyrki Haapalan resepti polttoaineen säästämiseksi on vauhdin hidastaminen erityisesti moottoritiellä, jolla päästään jopa kahden litran säästöön sadalla kilometrillä.
”Jos pudotan nopeutta 120:sta kilometristä 100:aan, oma autoni kuluttaa noin puolitoista litraa vähemmän.”
Matalammalla nopeudella myös luonnonvaraisiin eläimiin törmätään harvemmin. Tämä tuo säästöjä, sillä esimerkiksi supikoiraan törmäämisestä voi aiheutua tuhansien eurojen korjauskustannukset.
Haapalan mukaan vakionopeussäätimen käytöllä säästetään litra sadalla kilometrillä, kun kaasupolkimen pumppaaminen vähenee. Myös ylinopeussakoilta vältytään ja säästöjä syntyy siitäkin.
Haapala kehottaa maltilliseen ja ennakoivaan ajotapaan, jossa ei madella muun liikenteen esteenä. Siinä vältetään rajuja kiihdytyksiä ja moottorin korkeita kierroksia, eikä auton kaikkia voimavaroja käytetä. Alamäessä hyödynnetään rullausominaisuuksia moottorijarrutuksella, jolloin polttoainetta ei kulu.
Myös rengaspaineilla on vaikutusta kulutukseen. Haapala neuvoo tarkistamaan paineet viikoittain.
”Jos autovalmistajan suositus on 2,3 baaria, paineen lisääminen 2,5 baariin vähentää polttoaineen kulutusta, koska renkaat pyörivät kevyemmin.”
Autoa ei kannata pitää varastona, sillä ylimääräinen paino lisää kulutusta. Mikäli peräkontissa säilytetään työkaluja, joita tarvitaan harvoin, ne kannattaa siirtää muualle. Näin säästetään muutamia desilitroja sadalla kilometrillä.
Kesällä polttoainetta säästyy ilmastointilaitteen käyttöä rajoittamalla. Ilmastointi lisää kulutusta 0,3–1,5 litraa sadalla kilometrillä. Mikäli katolle on jäänyt talven jäljiltä suksiboksi, sen poistaminen säästää litran.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



