Fordin tila-autojen valttina ajettavuus
MALLORCA (MT)
Fordin uusien tila-autojen vahvuus on hyvissä ajo-ominaisuuksissa.
Focuksen pohjalle rakennettu C-Max ja Mondeon pohjalevylle paisutettu S-Max taipuvat nöyrästi kuljettajan tahtoon mutkaisillakin teillä. Erityisen kiitoksen Ford saa tarkaksi viritetystä ohjauksesta.
Bensiinimoottoreissa Ford luottaa pienestä iskutilavuudestaan tuttuihin Ecoboost-myllyihin. Turbokoneissa on mukavasti vääntöä, mutta käytännön ajossa luvattuja pieniä kulutuslukemia on vaikea saavuttaa. C-Maxin kaksilitrainen diesel osoittautui poikkeuksellisen sivistyneeksi. Äänestä sitä ei dieseliksi pysty tunnistamaan. Jostain syystä sama moottori piti isommassa S-maxissa selvästi kovempaa meteliä.
C-Max tarjoaa hyvät tilat viisihenkiselle perheelle ja avaran, joskin vähän sekavan ohjaamon. Hieman lisätilaa kaipaaville tarjolla on myös liukuovin varustettu versio Grand C-Max.
S-Maxissa viisi aikuista matkustaa mukavasti, mutta kolmas penkkirivi on lähinnä tilapäiskäyttöön. Seitsemän hengen kuormalla tavaratila jää olemattoman pieneksi. Kaikki takapenkit kaadettuna tilaa jää yli 2000 litraa ja tasaista pintaa on karvan alle kaksi metriä.
Automerkit kilpailevat verisesti uusilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä.
S-Maxin mukana Ford heittää peliin liikennemerkit tunnistavan järjestelmän, joka rajoittaa auton nopeuden automaattisesti kulloiseenkin nopeusrajoitukseen. Hätätilanteessa rajoittimen voi ohittaa painamalla kaasun pohjaan.
S-Maxiin saa myös ensi kertaa lisävarusteena ajonopeuden mukaan säätyvän ohjausvälityksen.
Hitaassa parkkipaikkapyörityksessä kuljettajan ei tarvitse veivata rattia kierroskaupalla edestakaisin, vaan auto kääntyy reippaasti pienilläkin ohjausliikkeillä.
Kuljettajaa avustaa ohjauspyörän sisään piilotettu sähkömoottori, joka kääntää pyöriä enemmän kuin kuljettaja kääntää rattia.
Kovemmissa nopeuksissa järjestelmä toimii päinvastoin ja tekee ohjaustuntumasta jämäkämmän. Pikainen kokeilu osoitti, että systeemi on hyödyllinen myös käytännössä.
Ford aikoo myydä kutakin kolmea mallia noin 500 kappaleen vuositahtia. Tila-autoihin panostava merkki tarjoaa lisäksi pienemmässä luokassa B-maxia ja isoimmassa päässä pian esiteltävää Galaxya.
Niklas Holmberg
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
