
Koneviesti: Kevytperävaunun tekniikka petti ja poikien hiekkalaatikko jäi ilman hiekkaa – näin peräkärry saatiin tuhosta takaisin tielle
Ajelu Keski-Suomen kotikonnuille etelästä sai yhden välietapin, kun puhelin piippasi kuvaviestin merkiksi. Tommi oli yrittänyt ajaa pojille hiekkalaatikkohiekkaa.
Matti (vas.) ja Juho Hyvärinen jäivät ilman hiekkaa, kun Tommi Hyvärisen hiekanhakuretki läheiseltä montulta katkesi kalustorikkoon. Kuva: Tapio VesterinenKuva kilahti puhelimeen juuri sopivasti, Saarijärven Tarvaala oli juuri lähestymässä. Tommi Hyvärinen oli noutamassa Juho ja Matti Hyvärisen hiekkalaatikkoon hiekkaa, kun tekninen keskeytys keskeytti matkanteon − Jullikan akseli katkesi kantavuuskuorman alta Lannevedellä.
Kimmoke kärryn ostoon lähti liikkeelle tästä kuvasta. Akseli katkesi 80 vauhdista hiekkakuorman alla. Kuva: Tapio VesterinenYllättävät kaupat
Vanhempi Hyvärinen oli jo tuolloin pelastanut kärrynraadon Fiatagrilla kotipihaan, olihan tätä ihmettä käytävä katsomassa.
Ylösalaisin vattupuskassa maanneen akselivikaisen peräkärryn katselmus johti yllättäen käteiskauppojen tekoon, sillä omistaja oli perin juurin kyllästynyt vaunuunsa. Hinnaksi sovittiin lyhyen tinkaamisen jälkeen 120 euroa, ainahan peräkärryjä on hyvä olla varalla.
Raato noudettiin kotikorjaamolle tutkimuksia varten seuraavana päivänä suuremmalla perävaunulla.
Kunnostuspäätös katselmuksen jälkeen
Kun perävaunu saatiin kotikorjaamolle, oli vuorossa vaurioiden kartoitus. Akselin pettämisen syyksi selvisi ruostejälkien perusteella pitkään ollut murtuma akseliputkessa.
Koska vaunu vaikutti muutoin rakenteeltaan jämäkältä, päätettiin se kunnostaa kesäloman ratoksi. Ensimmäisenä laitettiin tilaukseen uusi kumijoustoakseli. Osia odotellessa oiottiin rytäkässä vääntyneet pellit prässissä sekä poistettiin kaikki vanhat sähköviritykset ja porattiin ainakin sata popniittiä.
Kunnostus aloitettiin purkamalla vuosien varrella eri seppien tekemät viritykset vaunun sähköihin. Myös popniittejä porattiin irti rungosta ainakin sata. Kuva: Tapio Vesterinen
Katkennut akseli korvattiin uudella kumijoustoakselilla, vaihtaminen tapahtuu helposti neljällä pultilla. Samalla myös renkaat vanteineen vaihdettiin uusiin. Kuva: Tapio Vesterinen
Väljäksi kulunut kuulakytkin on edullinen vaihtaa ja lisää myös ajomukavuutta, kun kärry ei kolista auton perässä. Kuva: Tapio Vesterinen
Hitsaustöitä tarvittiin laitojen tukirakenteiden ratkeamien korjaukseen. Uudet saumat suojattiin sinkkimaalilla korroosiota vastaan. Kuva: Tapio VesterinenAkselin lisäksi uusittiin niin renkaat ja vanteet kuin kuulakytkinkin. Vanerin alla muhinut pintaruoste puhdistettiin teräsharjalla ja runkopalkki suojattiin sinkkispraylla. Hitsaustöitä vaativat laitojen pystytukirakenteet, jotka olivat vuosien saatossa päässeet levähtämään.
88-mallinen Jullikka 2515 -perävaunu kunnostettiin akselin katkeamisen jälkeen takaisin käyttökuntoon. Kuvassa vaunu odottaa vielä takalaitaan myöhemmin lisättyjä heijastimia. Kuva: Tapio VesterinenPaljonko kevytperävaunun kunnostus maksoi?
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitkä olivat vanhan perävaunun kunnostuksen kustannukset!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat huoltoaiheiset artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



