
Nissan X-Trail tarjoaa sähköistä liikkumista bensiinimoottorin voimalla
Auto sopii niille modernista tekniikasta kiinnostuneille, jotka eivät ole vielä valmiita siirtymää ladattaviin malleihin.Slovenia
Uuteen X-Trailiin on tarjolla sähköiset voimalinjat, jotka saavat virtansa bensiinimoottorilta. Kuva: Jarmo PalokallioNissan tähtää muiden autovalmistajien tavoin sähköiseen liikkumiseen. Valtavirrasta poiketen yhtiön mallipaketista löytyy täyssähköisten autojen lisäksi sähkömoottorilla liikkuvia autoja, joiden latauksesta huolehtii bensiinimoottori.
Idea ei sinällään ole uusi. Sitä kokeili esimerkiksi GM jo yli kymmenen vuotta sitten esitellyllä Opel Amperalla. Amperassa ja sen sisarmallissa Chevrolet Voltissa oli myös latausmahdollisuus.
Nissanilla sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhdistelmä on ollut Suomessa tarjolla Qashqaihin. Nyt sen saa myös täysin uusiksi pistettyyn X-Trailiin.
Qashqain ja X-Trailin sähköversioiden voimalinjan sydämenä on 1,5-litrainen kolmipyttyinen bensaturbo, joka jauhaa sähköä auton akustolle ja sähkömoottoreille, jotka liikuttavat autoa.
Uuteen X-Trailiin tuo sarjahybridiversio on tarjolla sekä etu- että nelivetoisena. Etuvetoisesta versiosta irtoaa 204 hevosvoimaa tehoa. Nelivedon tehot ovat 213 hevosvoimaa.
Latausmahdollisuutta X-Trailissa ei ole. Sen akuston koko onkin vain 2,1 kilowattituntia.
Auton kolmas vaihtoehto on perinteinen bensaturbokoneella toimiva kevythybridi. Sen tehot ovat 163 hevosvoimaa.
Tehtaan edustajien mukaan X-Trailin erikoinen sähkövoimalinjaratkaisu sopii niille asiakkaille, jotka eivät ole vielä valmiita siirtymään ladattaviin sähköautoihin. Heille X-Trail tarjoaa sähköauton edut, kuten täyden väännön heti liikkeelle lähtiessä.
Tärkeimpien hallintalaitteiden toimintoja ei ole siirretty kosketusnäytön taakse, vaan niitä voi edelleen ohjata mekaanisilla kytkimillä ja säätimillä.
Käytännön etuna on myös kardaanin vaatiman keskitunnelin puuttuminen, mikä parantaa matkustamon tilankäyttöä.
Sloveniassa vuoristo-olosuhteissa suoritetussa koeajossa auton nelivetoversion kulutus pyöri kuuden ja seitsemän litran välillä 100 kilometrillä. Se vastasi hyvin auton virallista kulutusta.
X-Trailin WLTP-mittaustavan mukaiset kulutuslukemat ovat voimalinjasta riippuen 6,3–6,7 litraa 100 kilometrillä.
X-Trail oli miellyttävä ajaa jyrkillä ja mutkaisilla vuoristoteillä kuin myös moottoritiepätkillä. Vaikka auto oli muuten hyvin hiljainen, tiukimmissa nousuissa täysillä käyvän bensamoottorin äänet kuuluivat vaimeina sisälle asti.
X-Trailin maastokelpoisuutta parantaa korkea maavara. Sen vaihteluväli on mallista riippuen 19–21 senttimetriä. Vetokykyä nelivetoisella e-4ORCE -versiolla on 1 650 kiloa.
X-Trail on ollut varsin menestyksekäs malli. Sitä on valmistettu jo kolme miljoonaa kappaletta. Muutama vuosi sitten se oli luokkansa myydyin katumaasturi maailmanlaajuisesti.
X-Trailin uusi neljäs sukupolvi eroaa tekniikan lisäksi aiemmista myös muotoilultaan. Siinä se on lähestynyt Qashqaita.
Qashqaista X-Trail eroaa suuremmalla koollaan. Pituutta autolla on 4,68 ja korkeutta 1,84 metriä. Tilaa on niin paljon, että autosta tulee tarjolle myös seitsemänpaikkainen perhemalli.
Kolmannelle penkkirivin matkustajien suosituspituus on enintään 160 senttimetriä. Sinne siirtymistä helpottaa, että keskimmäisen rivin penkkejä voi siirtää pituussuunnassa 22 senttimetriä.
Takamatkustajien liikkumista ja esimerkiksi turvakaukaloiden asentamista helpottaa myös takaovien aukeaminen 85 asteen kulmaan.
Taitettuina kolmannen rivin penkit syövät tavaratilaa noin 100 litralla. Kevythybridissä sitä jää silti jäljelle 485 litraa.
Sisustan materiaalit ovat laadukkaita. Erityiskiitosta auto saa kojelaudassa säilyneistä mekaanisista säätimistä, joilla ohjataan tärkeimpiä toimintoja. Kuva: Jarmo PalokallioSisustan materiaalit vaikuttivat laadukkailta. Etupenkkien tarjoama tuki oli riittävä. Takana keskipaikalla on normaallin tapaan muita huonommat oltavat.
Erityiskiitokset Nissan saa asiakkaiden kuuntelusta. Siihen liittyen tärkeimpien hallintalaitteiden toimintoja ei ole siirretty kosketusnäytön taakse, vaan niitä voi edelleen ohjata mekaanisilla kytkimillä ja säätimillä.
Kevythybridinä X-Trailin lähtöhinta on noin 41 000 eurossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




