
Koneviesti: Tiesitkö? 1930-luvun autot olivat hyvin lyhytikäisiä, romuista jalostettiin traktoreita
Talouden piristyminen lamavuosien jälkeen tuotti runsaasti käytettyjä autoja.
Autotraktorit olivat yleensä yksittäisiä kyläseppien luomuksia, mutta Paraisilla toiminut Erikssonin konepaja teki niitä oikein teollisesti. Joidenkin tietojen mukaan vuosina 1936–48 valmistui peräti 60 Ideal-traktoria. Traktorituotantoon panostettiin sikäli vakavissaan, että Idealista painatettiin esite, josta tämä työkuva on kopioitu. Tekniikka oli yleensä Fordin TT- tai AA-mallisesta kuorma-autosta, mutta joskus myös Letukasta tai muusta saatavilla olleesta romuautosta. Idealia ostettiin lähinnä Paraisille ja ympäristökuntiin. Kuva: Arkisto
Seinäjokelaisen veturinkuljettaja Juho Röykiön TT-mallisesta Fordin kuorma-autosta muuntelemaa traktoria esiteltiin Suomen Moottorilehden marraskuun numerossa vuonna 1930. Lyhennetty runko oli liitetty niittaamalla, mutta etuakselin kavennuksessa oli käytetty hitsiä. Ford-henkilöautosta otettu taka-akseli on niin ikään kavennettu. Vetopyörät on tehty Inhan tehtaiden myymistä romuosista, mutta vähennyspyörästöt ovat Lokomon mittatilaustyötä. Kuva: ArkistoSuomessa oli 20-luvun puolivälissä noin 6 000 henkilöautoa ja ehkä 2 500 kuorma-autoa. Vähänkään runsaammin ajettu auto tuli tiensä päähän muutamassa vuodessa, nykyiset henkilöautojen sadat tuhannet ja kuorma-autojen miljoonat kilometrit eivät olleet mahdollisia.
Vaihtoautojärjestelmää ei ollut, eikä käytetystä autosta olisi ollut uudelle omistajalle mitään iloa. Niinpä Suomessa alkoi olla 30-luvulla runsaasti virattomia romuautoja. Kuorma-autoista tehtyjä perävaunujakin alettiin tarvita vasta 50-luvulla.
Traktorit olivat halventuneet ja kehittyneet luotettaviksi työkoneiksi, mutta ne olivat edelleen liian kalliita pienemmille tiloille, 30-luvun alun lamavuosina niitä eivät kyenneet ostamaan kartanotkaan. Kun maatalouden näkymät alkoivat vuosikymmenen puolivälissä näyttää valoisammilta, kiinnostuttiin traktoreista uudella otteella.
Kuorma-autot tekivät taas kauppansa, yksistään Fordeja myytiin vuonna 1936 yhteensä 1 128 kappaletta, mikä tiesi runsaasti uusia romuautoja. Niinpä monet kyläsepät alkoivat rakentaa niistä traktorin korvikkeita pikkutiloille.
Yleisin aihio oli tietysti Fordin TT- tai AA-malli, henkilöautojakin käytettiin, mutta kuorma-autoissa oli järeämpi rakenne ja sopivampi välitys, vakiomallisen TT-Fordin huippunopeus oli vain 24 km/h.
Miten auton muokkaaminen traktoriksi sitten onnistui? Lue Koneviestin koko juttu täältä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
