
Posti vauhdittaa vihreää vallankumousta − dieselkuorma-autosta tuli sähköinen jakelutykki
Posti tavoittelee päästöttömään jakelukalustoon siirtymistä kuudessa vuodessa.
Dieselautosta sähköautoksi muutetun kuorma-auton kantama on noin 150 kilometriä, mikä mahdollistaa kaupunkijakelun. Kuva: Joni KuusistoPosti on ottanut jakeluliikenteessään käyttöön kuorma-auton, joka on muunnettu dieselkäyttöisestä sähkökäyttöiseksi. Vanhojen autojen muuttaminen sähköautoiksi on huomattavasti uuden sähköauton ostoa halvempaa.
“Postilla on tiukka tavoite käyttää ainoastaan sähkö-, biokaasu- ja vetykalustoa jo vajaan kuuden vuoden kuluttua. Tavoitteemme kuljettaa fossiilittomasti koskee myös kuljetuskumppaneitamme”, sanoo liiketoimintajohtaja Ari Olli Postin Yritys- ja Kuljetuspalveluista.
Postilla on jo ennestään satoja sähköajoneuvoja. Niitä on pakettiautoista kuorma-autoihin ja raskaaseen vetäjään.
Ollin mukaan sähköiseksi muuntamisen helpottaa erityisesti keskiraskaan ja raskaan sähkökaluston käyttöönottoa. Se toimii myös pienemmissä yrityksissä.
Kuorma-auton muuntamiseen tarvittava kustannus on tällä hetkellä karkeasti noin puolet uuden sähkökuorma-auton hinnasta. Hinnan odotetaan entisestään laskevan.
“Jos Postin tekemät testit osoittavat, että ajoneuvo on luotettava, uskomme, että pelkästään Suomessa kuljetusyrityksillä on potentiaalia muuntaa satoja ajoneuvoja sähköisiksi”, sanoo Olli.
Hyötyä syntyy myös kiertotaloudesta: kun jo kertaalleen valmistetut, muutaman vuoden vanhat, dieselkuorma-autot saavat uuden elämän sähköisinä, uuden sähkökuorma-auton rungon valmistusvaiheen päästöt jäävät olennaisilta osin pois.
Myös vanhat moottorit voidaan uusiokäyttää muualla sellaisenaan tai osina.
Postin käytössä olleeseen vuosimallin 2016 kuorma-autoon asennettiin 200 kilowatin kestomagneettimoottori ja 150 kilowattitunnin LFP-akusto.
Auton arvioitu toimintamatka on lämpötilasta ja lämmityksen käytöstä riippuen noin 150 kilometriä. Auto on suunniteltu käytettäväksi kaupunkijakelussa.
Postin tilaaman auton toteutuksesta, teknologiasta ja konversiosta vastasi eTrucks.fi yhdessä Keulinkin kanssa. Kuorma-autoa käytetään tällä hetkellä jakelutehtävissä Tampereella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






