
Toyotan hissuttelu sähköautoissa kannatti ‒ ”Emme jätä ketään taakse”
60 vuotta sitten Suomen valloittamisen aloittanut Toyota on täyssähköautojen osalta peesannut muita valmistajia, mikä on osoittautunut järkeväksi ratkaisuksi.
Toyotan Suomen valloitus alkoi kuvan Crownilla, joka lennätettiin tänne esittelykäyttöön Japanista vuonna 1964. Sen sivulla komeilee Toyotan vedyllä kulkeva Mirai. Kuva: Jarmo PalokallioToyota on esitellyt uusia täyssähköautoja harvakseltaan. Se on pitänyt kiinni perinteisten autojen ostajista monia muita autonvalmistajia hanakammin.
Sähköautojen nopea voittokulku näytti vielä pari vuotta sitten väistämättömältä. Silloin Toyotaa syytettiin hidastelusta ja jopa sähköautovastaisuudesta.
Sähköautojen kysynnän kasvun taituttua tilanne on muuttunut päälaelleen. Nyt pelkkiin sähköautoihin kovimmat paukkunsa laittaneet autovalmistajat ovat vaikeuksissa. Toyotalla taas menee hyvin.
”Meidän lähtökohtana on, että vaihtoehtoja tarvitaan, ja se, että me haluamme pitää kaikki liikuntaryhmät mukana”, toteaa toimitusjohtaja Heikki Freund Toyota auto Finlandista.
Freundin mukaan tulevaisuus on sähköinen. Siihen liittyen Toyota kasvattaa sähköautojen tarjontaa. Vielä toistaiseksi ne eivät ole kaikille sopiva vaihtoehto, joten Toyota tarjoaa edelleen myös bensa-, diesel- ja hybridiautoja niitä tarvitseville.
”Emme jätä ketään taakse. Meiltä löytyy jokaiselle sopiva tuote”, sanoo Freund.
Freundin mukaan henkilöautojen lisäksi sähkö on myös hyötyajoneuvojen tulevaisuutta. Jo nyt täyssähköinen tavara-auto on monessa tapauksessa käyttökustannuksiltaan edullisin vaihtoehto.
”Sen myötä on tullut uusia ongelmia. Esimerkiksi se, missä kerrostalossa asuva pakettiauton käyttäjä saa kätevästi ladattua autonsa yön aikana”, Freund toteaa.
Toyotan menestystarina alkoi Suomessa 60 vuotta sitten. Tuona aikana maahan on tuotu 955 000 Toyotaa. Viimeiset vuodet merkki on hallinnut myyntitilastoja suvereenisti.
Toyotan juhlavuosi osui tällä kertaa autokaupan kannalta vaikeaan saumaan. Uusien autojen rekisteröinnit junnaavat 90-luvun alun lamavuosien lukemissa eikä uusia tilauksia ole jonoksi asti.
”Monelle asiakkaalle uuden auton osto on taloudellisesti vaikeata. Korkeat korot jarruttavat edelleen ostopäätöksiä ja myös autojen keskihinnat ovat nousseet”, Freund pohtii.
Myös parhaan käyttövoiman valinnan vaikeus saattaa hidastaa ostopäätöksiä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







