Ammattimaiset kuljetuksetvaativat ammattipätevyyden
Pekka Virtanen Kuorma-autoa tai yhdistelmää ammatikseen ajavilta vaaditaan syksystä 2014 alkaen tavaraliikenteen ammattipätevyys. Kuva: Viestilehtien arkistoHenkilöiden ja tavaroiden kaupallinen kuljettaminen edellyttää lähitulevaisuudessa kaikilta kuljettajalta muutakin, kuin kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia. Ammattipätevyyden ylläpito edellyttää koulutusta.
EU:n ammattipätevyysdirektiivi tuli voimaan jo vuonna 2007, ja ennen 10.9.2009 C-kortin ajaneilla on reilu vuosi eli 10.9.2014 saakka aikaa täyttää ammattipätevyyden edellytykset.
Jatkokoulutus tarkoittaa viittä seitsemän tunnin koulutuspäivää, jotka voidaan suorittaa viiden vuoden aikana. Toki koulutukset voi suorittaa vaikka viikossa. Kurssit ovat voimassa viisi vuotta.
Uusi viiden vuoden jatkokoulutuskausi alkaa ammattipätevyyden myöntämispäivästä. Mahdollisimman pitkän ammattipätevyyden saavuttamiseksi C- ja C1-kortin haltijoiden kannattaa hakea ensimmäinen ammattipätevyytensä 10.3.–10.9.2014, jolloin se on voimassa 10.9.2019 saakka.
Henkilöliikennepuolella kaikki päivämäärät eroavat yhdellä vuodella. Kaikilta D- ja D1-luokan linja-autoja ajavilta vaaditaan 10.9.2013 alkaen joko perustason ammattipätevyyskoulutus tai jatkokoulutusvelvoitteen täyttäminen.
Yhä harvempi nuori hankkii nykyään kuorma-autokortin. Tammikuussa voimaan tulleen ajokorttiuudistuksen jälkeen C-kortin saa alle 21-vuotiaana vain sellainen kuljettaja, jolla on 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus.
Yli 21-vuotiaan on mahdollista saada tavaraliikenteen perustason ammattipätevyys nopeutetulla 140 tunnin koulutuksella.
Jos nuoren urasuunnitelmiin ei kuulu logistiikka-ala, mutta tulevat työt edellyttävät kuorma-auton tai liikennetraktorin ajoa, Puolustusvoimien antama kuljettajakoulutus on harkitsemisen arvoinen tapa hankkia vaadittava ajo-oikeus ja ammattipätevyys.
Kuljettaja ei menetä D-, D1-, C-, C1-, CE- tai C1E-ajo-oikeutta, vaikka hän ei hanki ammattipätevyyttä, mutta hän saa ajaa kyseisten luokkien ajoneuvoilla lähinnä vain omia ajoja.
Ammattipätevyyttä ei ole rajattu millään tavoin siihen, onko ajoneuvo rekisteröity ammatti- vai yksityisliikenteeseen. Pääsääntö on, että kun ajo on kaupallista, kuljettajalla pitää olla ammattipätevyys.
Tämä koskee myös maa- ja metsätalousajoja.
Jos maanviljelijä kuljettaa vähäisessä määrin omia tuotteitaan ja myy niitä tietyssä paikassa, ammattipätevyyttä ei vaadita. Sama on tilanne, jos autolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää.
Eli metsäkoneen kuljettaja saa kuljettaa omaa työkonettaan ilman ammattipätevyyttä, mutta jos hän vie koneen toisen kuljettajan ajettavaksi, hänellä pitää viranomaisten tulkinnan mukaan olla ammattipätevyys.
Maanviljelijä voi kuljettaa kuorma-autollaan ilman ammattipätevyyttä viljaa pellolta tilalleen tai soraa omaan käyttöön, mutta jos hän toimittaa myymäänsä viljaa tai soraa, tilanne muuttuu.
Ja vaikka isäntä voi ajaa kuormia omaan käyttöönsä, palkattu kuljettaja ei voi tehdä noita ajoja ilman ammattipätevyyttä.
Ammattipätevyysvaatimus koskee myös liikennetraktorilla tehtävää kaupallista ajoa silloin, kun siihen tarvitaan C-luokan ajo-oikeus. Omat ajot liikennetraktorilla voi jatkossakin hoitaa T-kortilla.
Viranomaiset tulevat varmasti valvomaan ammattipätevyysasioita, sillä kuljettajan ajo-oikeus on helppo todeta ajokortista tai erillisestä ammattipätevyyskortista.
Ilman ammattipätevyyttä ammattimaisesti ajava kuljettaja rinnastetaan ajo-oikeudetta ajavaan, josta voidaan tuomita jopa vankeuteen. Pätemätön kuljettaja ei saa jatkaa kuljetusta, ja kuskin lisäksi rangaistaan todennäköisesti myös ajoneuvon omistajaa. PEKKA VIRTANEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
