Peräkärryn kuorma kasvaa helposti liian suureksi
Maksimipainoinen tiilikuorma ei peitä edes lavan pohjaa täysin. Autoliitto Kuva: Viestilehtien arkistoTEPPO VESALAINEN
Kevytperäkärryt ovat taas ilmestyneet liikenteeseen. Peräkärryn käytön rajoitukset saattavat yllättää tottumattoman kuskin. Kevytperäkärryjä ajetaan yksinkertaisesti liian suurilla kuormilla.
”Vaunun kyydissä kulkevat kätevästi niin pihalaatat, multasäkit kuin lautakuormat kaupasta kotiin tai mökille. Harva autoilija ajattelee tavaroita lastatessaan suurimpia sallittuja kuormapainoja, saati sitä, kuinka helposti ne ylittyvät”, toteaa koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta.
Kevytperävaunuilla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu.
Kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan.
Jarruttoman kevytperävaunun suurin sallittu paino kuorman kanssa on 750 kiloa. Kuormaan vaikuttaa myös auton rekisteritodistuksesta löytyvä maininta suurimmasta sallitusta jarruttoman perävaunun painosta. Se jää useimmilla henkilöautoilla alle 750 kilon.
Rautakaupan noutopihalla kuorman laillisuutta mietitään harvoin. Mukaan lähtee siksi valtavia ylikuormia.
”Perävaunulla saa laillisesti kuljettaa melko pienen määrän tavaraa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon.”
Ylikuorma on turvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä heilahtava kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä.
Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä vetoauto voi vahingoittua liian painavalla kuormalla. Kytkimen hajoamisesta tulee kallis lasku.
Esimerkiksi 1,6 litran dieselmoottorilla varustetulla Škoda Octavilla jarruttoman perävaunun maksimipaino on 660 kiloa. Jos perävaunu painaa 260 kiloa, siihen saa lastata 400 kilon kuorman.
Autoliiton testissä kuormaan mahtui laillisesti vain 105 tiiltä. Neljä metriä pitkiä lautoja kärry kantoi 36 kappaletta.
Jarrullisten perävaunujen kantavuus on suurempi. Niiden käyttöä rajoittaa auton vetokyky sekä ajokortin sallima ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino. Tavallisella henkilöautokortilla se on 3 500 kiloa.
Matka saattaa pysähtyä sakkoihin ja jopa ajokortin menettämiseen tyhjälläkin peräkärryllä, jos sen kantavuus on liian suuri ajokorttiin nähden.
Keväällä huomiota herätti tyhjällä peräkärryllä ajosta Salossa tapahtunut ajokortin menetys.
Koska kärryn kantavuus oli 2 500 kiloa ja auto painoi yli 1 000 kiloa, yhdistelmän kokonaispaino ylitti 3 500 kiloa.
Kärryn käyttö olisi vaatinut ajokorttiin B:n lisäksi niin sanotun pikku e:n. Seurauksena oli sakot ja kuukauden ajokielto.
Kuorman kanssa ajon turvallisuus edellyttää kuorman hyvää sidontaa. Kaikki irtotavara on kiinnitettävä ja pölyävä tavara peitettävä. Vähänkin raskaammat tavarat kannattaa sitoa liinoilla, joissa on kiristimet. Liinojen on kestettävä pituussuunnassa lastin painon verran ja sivusuunnassa puolet siitä.
”Kuorma on sidottava, vaikka sen suojaisi kuomulla. Irralliset tavarat tulevat ohuesta kuomusta läpi äkkijarrutuksessa.”
Peräkärryn kuorma ei saa sivusuunnassa ulottua perävaunun laitojen yli. Kuorma saa ylittää takalaidan kahdella metrillä, mutta jo metrin ylitys on merkittävä punaisella lipulla.
Edestä lasti saa tulla metrin verran peräkärryn etureunan yli.
Vesalaisen mukaan peräkärry kuormataan niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle.
Liian takapainoinen kuorma aiheuttaa vetoaisaan nostetta, mikä voi johtaa heilahdusliikkeeseen ja yhdistelmän hallinnan menetykseen. Takaylitystä ei siksi kannata käyttää, ainakaan ilman kuorman tasapainotusta.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
