Erikoinen moottorivika vaivaa Oulun seudun autoja moninkertaisesti muuta Suomea enemmän ‒ nyt syy selvisi, ja se voi johtaa mittaviin tieremontteihin
Väylävirasto pohtii päällysteen uusimista tieosuuksilla, joilla asfaltissa on käytetty ferrokromikuonaa eli oktomursketta.Oulun seudulla liikkuvissa autoissa havaittujen epänormaalien moottorivaurioiden syyksi on varmistunut tiepäällysteessä käytetty ferrokromikuona, joka tunnetaan kauppanimellä oktomurske.
Autojen jakopäätä käyttävien nokkahihnojen rikkoontumista ja siitä aiheutuvia moottorivaurioita selvitettiin laajassa vuonna 2019 käynnistyneessä monitieteisessä tutkimuksessa.
Tutkimuksessa haettiin vastausta kysymykseen, miksi jakopäiden kulumista ja rikkoutumista esiintyi Oulun seudulla autokantaan suhteutettuna moninkertaisesti enemmän kuin muualla Suomessa.
Ilmiön aiheuttajaksi on lopulta varmistunut tiestön asfaltista irtoava ja katupölyn mukana jakopäihin kulkeutuva ferrokromikuona eli oktomurske. Outokummun ferrokromitehtassa syntyvää oktomursketta on käytetty eräillä tieosuuksilla Oulun suunnalla asfaltin runkoaineena.
Tutkimuksessa selvisi, että asfaltin kiviaineksen kuluessa siitä irtoaa teräväsärmäistä ja kovaa katupölyä, joka hioo ja kuluttaa jakopään hammasrattaita.
"Ferrokromikuonan kuluttava vaikutus oli testeissä noin 25-kertainen muihin testattuihin, tiestössä käytettyihin kiviaineksiin verrattuna. Tällainen ero on valtava", tiivistää tulokset Oulun yliopiston projektitutkija Jonne Untinen.
Väyläviraston mukaan on mahdollista, että osa Oulun ja Kemin välisestä nelostiestä sekä Oulun ja Raahen välinen valtatie 8 joudutaan päällystämään uudelleen, koska tiessä on käytetty epänormaalia kulumista aiheuttavaa oktomursketta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




